مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

دلالتهای بهار بر جاری اعماق زندگی ایرانی

ماشینیزم ومصرف پرستی ِ نظام سرمایه داری از خطاهای پرهزینۀ  انسان مدرن بود. این، به علاوۀ لغزشهای معرفتی مانند پوزیتیویسم واثبات گرایی، بشر را به « شیء وار» دیدن کائنات سوق داد. جهان بیکران، صرفاً به موضوعی برای کنجکاوی هاو تحلیل های خشک عقلی و یا تشریحات علمی فروکاسته شد. ساحات وسطوح دیگر معرفت وزبان بشر  به حاشیه رفت و مغفول شد.

طبیعت، عمدتاً به منبعی برای تصرف آزمندانۀ فنی و مصرف کردن هرچه بیشتر آدمی ونهایتاً همچون انباری برای دفع فضولات بشری مبدل می شد. حصار محدود برساخته های عقل ابزاری، سنگینی سازه های فنی و برج وباروهای آهنی و بتونی، قفس بوروکراسی و قفسه های رنگارنگ کالاهای مصرفی، در ازدحامی سرگیجه آور از انواع معرفت کاذب ایدئولوژیها، همه دست به دست دادند تا محیط پر سر وصدای خشن ، غرورآمیز ، وسوسه بر انگیز ، حریصانه  و فریبنده  ای از شرایط بشری  به وجود بیاودند .

این کمیت گرایی موجب شد که  گستردگی و سعۀ حسّ وحالهای متنوع  انسانی در معرض فراموشی و فروبستگی قرار بگیردو چشمه های ذهن وزبان معنا ساز و  صُوَر خیال  و تجربه ها وشهودات واستعارات  او از جوشش وفیضان بماند . در گذشته، انسان از مزایای خرَد ورزی ونقد آزادیبخش و از علم ورزیِ توانمند ساز، به معنای جدید کلمه، بی نصیب بود و از این جهت هم بسیار زیان می دید و مغلوب فقر، بیماری، انحطاط، خشونت، خودکامگی و مانند آن می شد. اما مسألۀ انسان مدرن ودنیای مدرن، از جنس دیگر است.

او اینک با حسّی دردناک، در حسرت شنیدن  آوایی در هستی به سر می برد. آیا طبیعت،  یکسره ترکیبی از ماده وانرژی است؟  معنا و دلالتی ندارد؟  می شود دوباره با کائنات ، با  آسمان ، با کوه ، با  گیاه ، با  باد وباران وبا خاک آشنا شد؟  آیا برای پیشرفت وتجدد باید همه خاطرات گذشته واصیل را برای همیشه  فراموش کرد؟ از سوی دیگر آیا برای نسبت همدلانه با  سراپردۀ وجود، باید از همه دستاوردهای عقلانی و انسانی واجتماعی وعلمی دست شست؟  می شود بازهم  با نطق آب و نطق خاک و نطق گِل آشنا شد و  غلغل اجزای عالم را شنید؟  می توان به ادغام  افقهای قدیم وجدید، امید بست؟

طبیعت مادر ماست . هستی ما و طبیعت ، با هم سرگذشت مشترکی پشت سر گذاشته اند  و تقدیر تاریخی مشترکی در پیش رو دارند. طبیعت ، ابزاری گنگ و بی زبان در دستان ما نیست . ما با خاک وهوا ،  و با ماهیان ومرغان،  همنشین و همراهیم، همسفر وهموندیم . زبان خانۀ هستی است  و ما چنانکه با همنوعان  انسانی خویش به زبان مکالمه ومفاهمه نیاز داریم ، با هموندان سیاره ای و کائناتی خود؛  با باد، با باران، با کوه و درخت  نیز می توانیم همسخن بشویم. آنها صد زبان برای حرف زدن با ما دارند. از حسّ بیگانگی و نامحرمی ماست که  خامُشی بر می گزینند  .

ما همان طور که به مدد زبان اجتماعی، وبه کمک گفت وشنود در حوزۀ عمومی،  از خود رأیی و خودشیفتگی و تنها بودگی تهی و وهم انگیز خویش رهایی پیدا  میکنیم ، از طنین هستی و دلالتهایی نیز که جاری کائنات برای ما زمزمه  می کنند، مرهمی بر زخمها و  فروبستگی ها و  کوفتگیهای ذهن وجان خویش  می نهیم.

ادبیات ایرانی سرشار از دلالتهایی است که جنب وجوش عالم وجود برای شاعران وعارفان وحکیمان مابه همراه داشت ؛ عشق وعاشقی وبازیگوشی ذرات هستی،  نغمه ها و نواهای طبیعت، زمزمۀ کائنات، صدای لک لکها، منطق مرغان، خاطرات کوه حیدربابا،  تسبیح موجودات و  آواز پر جبرئیل. شاید هم به سبب ناپایداریها ، اختناقها  و محدودیتهای نفس گیری که آنان نمی توانستند با مردمان شهرها گفتگو بکنند، همسخن وهم نفس باد صبا و آسمان وماه وستارگان وصبحدمان و باغ وراغ ودشت وکوه وآهوان بیابان می شدند و حکایت حال دل و تصویر خیال خویش به محافل خلوت می آوردند یا به نهانگاه دفاتر  می سپردند وشاید با خود به آن سوی دیوار زمان می بردند.

چنین بود که زبان عاریت و مجاز، در تاریخ ما تا این اندازه بسط یافت. دلالات و پیامهای «آفاقی و انفسی» که  اهل حسّ وحال ما از زبان «جمع هستی» دریافت می کردند، از جنس دلالت های  قرار دادی(وضعی) نبود. از نوع دلالت های  طبعی یا عقلی به معنی خاص آن هم نبود، بلکه دلالتهای ظریف واستعاری و رمزی و نمادینی بود که به لطف خیال و ذهن خلاق  و شاعرانۀ ایرانی روی می داد ومخاطبان آشنایی برای خود داشت.

این ردّ وبدلهای خیال انگیز معنا که میان انسان ایرانی با سایر اجزای هستی پیرامون، و با همسایه های  طبیعت و عالم کائنات جریان  می یافت، دست کم؛ بخشی از  حال و روزگار مردمان در تاریخ وسرزمین ایران را بازنمایی می کند. در اینجا  به  پیامها و دلالتهای بهاری  اشاره می کنیم.

اینکه ایرانیان برای یادواره های جشن و سرور خویش،  با طبیعت،  همقصه و همسخن می شدند؛ سرّ بسیار لطیفی است. نیاکان ما عرضِ حال «رنجها و ناپایداریهاو شادیهای گریزپای» خویش را به دشت ودمَن می آوردند و با خاطرات برگ ریز پاییزی و سوز وسرمای زمستانی آنها همدرد وهم غصه می شدند، از آتش شبهای چهارشنبه ، سرخی برای چهره های زرد خویش و گرما برای شور زندگی می جستند و با شرکت در شادی خیزش ورویش مجدد طبیعت بهاری، برای خانه و کوی وبرزن شهر ، بزم وانجمن می آراستند وبهانه ای به دست دخترانمان می دادند: «قیزلار دییه ر ؛آتیل،ماتیل،چرشنبه،آینا تکین بختیم آچیل چرشنبه ».

بهار برای ایرانی دلالتهای فراوان داشت. بهار نه تنها در نظم ونثر ، بلکه در نقاشی های ایرانی؛ از کتاب ارژنگ مانی تا نگارگری های کمال الدین بهزاد، تا نقش ونگار های کهن دیوانها ودر ودیوارها، دلالتگر جاری زندگی در رگها ودر اعماق روح ایرانی بوده است تا جوشش امید اجتماعی برای آزادی احساسِ گرمِ زیستن را زنده نگه دارد و  از زبان حافظ ، اطمینان بدهد که ناز وتنعم خزان و نخوت باد دی و شوکت خار، برای همیشه ماندنی نیست:

آن همه ناز و تنعم که خزان می‌فرمود

عاقبت در قدم باد بهار آخر شد

شکر ایزد که به اقبال کله گوشه گل

نخوت باد دی و شوکت خار آخر شد

*****

شکر ایزد که ز تاراج خزان رخنه نیافت

بوستان سمن و سرو و گل و شمشادت

این هنوز ساده ترین بیان تداول ایام است که در آن، حلقه های منظمی از زمستان وبهار قابل تصویر می شود وشاید با آرامش نسبی معدود شهرهایی مانند شهر حافظ،  تناظر دارد. اما منطق زندگی در همه جای ایران حتی به این قاعده هم نبود. روایت شهریار از باد بهاری ، پیچش رقص حیات روستایی ایران را دقیقتر و واقع گرایانه تر منعکس می کند که در زندگی روزمرۀ آن، حتی بهار نیز حاوی تضادهای عمیق نهفتۀ در طرح هستی بشر است. آن گاه که باد نوروزی، چارتاق ها و کومه ها را می افکند، گلها وبرفها همنشین اند، ابرهای سفید بر سر مردمان کار وتکاپو ، چلانده می شود وآب می ریزد و شاعر روستایی همچنان با توده شدن کوه دردها دست به گریبان است  و در همان حال  سودای سر سلامتی مردمان  دارد:

بایرام یئلى چارداخلارى ییخاندا
نوْروز گوْلى ، قارچیچکى ، چیخاندا
آغ بولوتلار کؤینکلرین سیخاندا
بیزدن ده بیر یاد ائلییه ن ساغ اوْلسون
دردلریمیز قوْى دیّکلسین ، داغ اوْلسون

برای شبهای بهاری حیدربابا ،  ترانۀ گوشنواز  رودخانه ها  با غلتیدن وغرّیدن وهمناک سنگها بر جاری خروشان آن، و  صدای بیدار باش سگهای روستا  در پاییدن  گرگها با هم آمیخته اند:

یاز گئجه سى چایدا سولار شاریلدار
داش-قَیه لر سئلده آشیب خاریلدار
قارانلیقدا قوردون گؤزى پاریلدار
ایتر ، گؤردوْن ، قوردى سئچیب ، اولاشدى
قورددا ، گؤردوْن ، قالخیب ، گدیکدن آشدى

مولانا در حالات بسط وگشودگی خویش، بهار را پیام آور  عشق وعاشقی و سرمستی و بیقراری برای علاج غبار دلگرفتگی  های تاریخی و عارضه های مزمن قبض وفروبستگی ایرانی یافته است:

آمد بهار خرم و آمد رسول یار

مستیم و عاشقیم و خماریم و بی‌قرار

**

بهار آمد بهار آمد سلام آورد مستان را 

از آن پیغامبر خوبان پیام آورد مستان را

***

بهار آمد بهار آمد بهار مشکبار آمد 

نگار آمد نگار آمد نگار بردبار آمد

صفا آمد، صفا آمد که سنگ و ریگ روشن شد

شفا آمد شفا آمد شفای هر نزار آمد

ربیع آمد ربیع آمد ربیع بس بدیع آمد

شقایق ها و ریحان ها و لاله خوش عذار آمد

این فحوای عاشق نواز  بهاری را در حیدربابا هم می بینیم ، با این تفاوت که از آن قله های رفیع  نخبه گرایانه به درون شهر وروستا وزندگی روزمره عامه سرازیر شده است و عشق نوروزی را در نغمه های مرغ حق و آیین شیدایی و نامزدی دختران وپسران  کوی وبرزن توصیف می کند.

بایرامیدى ، گئجه قوشى اوخوردى
آداخلى قیز ، بیگ جوْرابى توْخوردى
هرکس شالین بیر باجادان سوْخوردى
آى نه گؤزل قایدادى شال ساللاماق !
بیگ شالینا بایراملیغین باغلاماق !

از سوی دیگر ، نسیم بهاری در روزگاری که شیخ ومحتسب برای جامعۀ ایرانی بساط زهد ریایی تحمیل کرده است، خاطرۀ «آزادی ابراز وجود و شکفتن و  شادبودن وشاد زیستن» را زنده نگه می دارد؛ در چمن، گلبانگ عاشقانه می اندازد، گره از دل غنچه می گشاید و مشام جان، خوش می کند(از صبا هر دم مشام جان ما خوش می شود).

بیخود نیست که در شعر حافظ ، باد بهاری تا بدین اندازه، نفحه آور و نافه گشای است، شور عشق وعاشقی بر می انگیزد وبه هواداریِ عارض وقامت برمی خیزد:

در چمن باد بهاری زکنار گل وسرو

به هواداری آن عارض وقامت برخاست

گویا شاعر رند ونظرباز ایرانی ، ایستاده است تا از تمام غریزۀ زندگی در این سرزمین دفاع بکند واین همه از «مسیح نفس» شدن هوا، سبز شدن درخت، در خروش آمدن مرغ و به جوش آمدن گل  روایت می کند.

هوا مسیح نفس شد وباد نافه گشای

درخت سبز شد ومرغ در خروش آمد

گاهی این شاعر، راز کرشمه های طبیعت را برای زیستن شادمانه،  در حلقۀ دوستان فاش می کند وگاه نیز در پرده می دارد:

 ساقیا سایه ابر است و بهار و لب جوی

من نگویم چه کن،  ار اهل دلی خود تو بگوی

طبیعت سرزمین در نقش خیال این شاعر،  بازتاب رنگین کمان زندگی ایرانی است که در او رنج وشادی در هم سرشته است. بهار نیز  همانطور که ابرْ ابرْ  می گرید ،در نسیم،  تبسم می کند ، با غنچه می خندد وبا بلبل، غزل می خواند و سرمست می شود:

رسم ِ بد عهدی ایام چو دید ابر ِ بهار

گریه اش بر سمن و سنبل و نسرین آمد

*****

ز کوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی 

از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی

به صحرا رو که از دامن غبار غم بیفشانی 

به گلزار آی کز بلبل غزل گفتن بیاموزی

******

ز جام گل دگر بلبل چنان مست می لعل است 

که زد بر چرخ فیروزه صفیر تخت فیروزی

ناپایداریهای تاریخی، حکیمان وشاعران این سرزمین را از خیام تاسعدی و  حافظ بر آن واداشته است تا بناگزیر ، راز تداوم هستی وکیستی خود را  در فاصلۀ میان گسستها بجویند و فرصتهای گریز پای زندگی را غنیمت بشمارند. این است فکر جدالی تداوم در گسست!  سعدی می گوید:

بهاری خرمست ای گل کجایی 

که بینی بلبلان را ناله و سوز

دریغا عیش اگر مرگش نبودی 

دریغ آهو اگر بگذاشتی یوز

وحافظ:

نوبهاراست در آن کوش که خوشدل باشی

 که بسی گل بدمد باز وتو در گل باشی

****

خوشتر ز عیش و صحبت و باغ و بهار چیست

 ساقی کجاست گو سبب انتظار چیست 

 هر وقت خوش که دست دهد مغتنم شمار

کس را وقوف نیست که انجام کار چیست

*******

چو امکان خلود ای دل در این فیروزه ایوان نیست 

مجال عیش فرصت دان به فیروزی و بهروزی

***

گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت

 که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد 

بهار استعاره ای مکرر از آن بخش روشن خاطرۀ تاریخی ماست که اِشعار می دارد ایام غم نخواهد ماند؛ چنان نماند، چنین نیز هم نخواهد ماند. زیرا بهار، راز ورمز حرکت وجنب وجوشی را با خود دارد  که به رغم سردی وسکوت زمستان ، سرانجام در می گیرد.  پویشها وجنبشهای نهانی که زیر پوست جامعۀ ایرانی نهفته است با هر فرصت گذران سر بر می آوردند. این راز امیدواری به امکانات حیات نهفتۀ ققنوس وار ، از دیرباز در ادبیات ایرانی برملاشده است. 

از منوچهری:

از ابر نوبهار چو باران فروچکید 

چندین هزار لاله ز خارا برون دمید

تا مولانا:

گویی قیامتست که برکرد سر ز خاک

پوسیدگان بهمن و دی مردگان پار

تخمی که مرده بود کنون یافت زندگی

رازی که خاک داشت کنون گشت آشکار 

بهار، صلای جنب وجوش وشور زیستن واهتزاز طبیعت را چنان به گوش ایرانی ِ پابند  انواع جبرها ودرماندگیها زمزمه می کند که دلیریِ  شکسته شدن قفلها و قفسها وچنگ ودندان چرخ مردم خوار در ذهن وجانشان می جنبد. این میل به رهایی در گذشته عمدتا در سطح انفسی و معنوی صورت بندی می شد و نمونه اش را در تعبیر مولانا  از عید می بینیم:

بازآمدم چون عید نو تا قفل زندان بشکنم

وین چرخ مردم خوار را چنگال و دندان بشکنم 

ولی در دورۀ معاصر؛ این فکر، آفاقی تر و رئالیستی تر شده و ظهور و بروزی از « آزادی این جهانی و اجتماعی» یافته است. 

 چنانکه در «مرغ سحر ناله سر کن ِ» محمد تقی بهار می بینیم:

نوبهار است گل به بار است

ابر چشمم ژاله بار است

این قفس چون دلم تنگ و تار است

شعله فکن در قفس ای آه آتشین

***

بلبل پَر بسته ز کنج قفس درآ

نغمه ی آزادی نوع بشر سرا

***

ناله برآر از قفس ای بلبل حزین

کز غم تو سینه ی من پر شرر شد 

یا در شعر ابتهاج:

بهارا تلخ منشین ! خیز و پیش آی

گره وا کن ز ابرو ، چهره بگشای

بهارا خیز و زان ابر سبکرو

بزن آبی به روی سبزۀ نو

سرو رویی به سرو  و یاسمن بخش

نوایی نو  به مرغان چمن بخش

نسیم صبحدم گو،  نرم برخیز

گل از خواب زمستانی برانگیز

بهارا شور شیرینم برانگیز

شرار عشق دیرینم برانگیز

گهی چون جویبارم نغمه آموز

گهی چون آذرخشم رخ برافروز

بهارا زنده مانی زندگی بخش

به فروردین ما فرخندگی بخش

بهارا  شاد بنشین ، شاد بخرام

بده کام گل و بستان ز گل کام

  

   

 

 

فایل پی دی اف یادداشت  از اینجا قابل دریافت است

 

نظرات 11 + ارسال نظر
مصطفی چهارشنبه 3 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 22:41

سلام معلم عزیزم
عید شما مبارک
از اینکه امید را در دل ما زنده نگه می دارید سپاسگذاریم

سلام وعرض ادب خدمت دوست وهمکار عزیزم آقا مصطفی
ایام جناب عالی وخانواده محترم وهمه خانواده ایرانی وبشری فرخنده باد
امید از چشمه سار جان شما می جوشد
زنده باشید
م-ف
فروردین ۹۰

شاگرد شما جمعه 5 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 00:41

آقای دکتر فراستخواه عزیز ، جنابعالی نام این فضا را نقد قرار داده اید... اما متأسفانه به لطف دوستان فضایی برای عرض ادب و قربان صدقه شده است. جامعه ایران در هر حال به این شکل است و تغییر پذیر هم نیست. تبریک سال نو در مکان های و فضا های دیگر امکان پذیر است... البته در حاشیه اجتناب ناپذیر است!

دوست بزرگوار و هم مباحثه ای ناقد وبصیر
با سلام وعرض ادب
ممنون از تذکرتان
با نقدتان کاملا همدلم البته به دو توضیح زیر :
۱.مبادله عواطف پاکیزه و صمیمی نه لزوما نافی گفت وشنود انتقادی ونقادی ونقد پذیری است ونه مانعه الجمع با آن . تفکر وفرهنگ عقلانی وانتقادی وتحلیلی نیز به گمان این دانش آموز صرفا در فضای خشک و یا غیر عاطفی برگزار نمی شود. می شود رادیکال ترین نقد ونقادی در فضایی دوستانه و با مهربانی های به دور از تکلف وتصنع تمرین وتجربه بشود . البته سطح درک ناچیز بنده در این حد است.
۲.جامعه ایران را ذات باورانه در یک شکل نمی بینم. جامعه ایران را تغییر پذیر تصور می کنم. می شود یادگرفت که جور دیگر دید وطور دیگر عمل کرد وارتباط برقرار کرد. به اجتماعی شدن قائل هستم . اجتماع ما زنده است. می تواند تحول را تجربه بکند . می تواند تغییرات هنجاری ورفتاری ومعنایی ونهادی داشته باشد.بنده تغییر را با دو چشم کم سو مرتب می بینم. هرچند در حد کفایت ورضایتبخش نیست. موانع زیادی بر سرش هست و مابقی قضایا...
البته فکر می کنم حضرت عالی این مطالب را بهتر از بنده می فهمید شاید عبارت پایانی شما به ظرافت همین واقعیت را اشعار می دارد.
م-فراستخواه
پنجم فروردین ۹۰

مجتبی علی اکبر جمعه 5 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 12:34

سلام و صد سلام خدمت استاد بزرگوار
تبریک عرض می کنم عید سال نو را خدمت حضرت عالی
جناب فراستخواه
برخلاف نوشته ی دوست گرامی من به هیچ وجه این فضا را صرفا جهت قربان صدقه رفتن نمی بینم که جسارتا حتی وسیله ای برای ابراز همدلی با اندیشه هایی از یک دوست دریافته ام. اندیشه هایی که به قلم شما جاری می شود حدیثی است که در عمق ضمیر بسیاری از اطرافیان ماست ولی یا مجالی برای بیان آن نمی یابند و یا ادبیات آن را نیاموخته اند . در هر صورت اگر قربان صدقه ای هم باشد بی مزد و منت از سوی دوستان است از سر صفای دل . تا باد چنین بادا.
دانش آموز کوچک شما

سلام وعرض ادب خدمت دوست هم مباحثه ای دیرین حناب آقا مجتبی
ونثار بهترین آرزوها برای حضرت عالی وخانواده وهمه دوستان مشترک خوبمان
خاطرات معرفت ورزی هایی که با هم داشتیم پیوسته زنده است
از کوچک نوازی ها ممنونم
اما حقیقتی است که جناب عالی بیشتر از بنده به آن واقف اید وآن نیاز هر نویسنده وگوینده به نقد است ومراد آن دوست گرامی منتقد بوضوح همین است
امیدوارم به لطف ناقدانی اهل مطالعه واهل دل مانند شما وایشان ودیگر دوستان ، در سال جدید همه به کمک همدیگر از تعارف کم کنیم وبر نقد بیفزاییم
با ارادت واخلاص
م-فراستخواه
5/1/1390

علی شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 00:58 http://fetragh.blogfa.com/

سلام آقای دکتر.
ضمن عرض تبریک سال نو
صمیمانه موفقیت وشادابی و سلامتی را برای شما آرزومندم.

سلام وعرض ادب خدمت دوست ارجمندم علی آقا
بهترین آرزوها
م-ف

مهدی نادری نژاد شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 16:04 http://www.mehre8000.blogfa.com

با سلام
جناب فراستخواه
از بهار سبز شدن ورویش مجدد را می آموزیم.
امیدوارم همیشه پویا و سبز باشید.
مکتوب شما را در مهر نامه پیگیر هستم.

سلام وعرض ادب
امیدوارم به رسم عارفان در هر دم دو عید کنید
چقدر خوشحالم که سیاه مشقی از بنده توسط خواننده ای فهیم وناقد خوانده ونقد بشود
م-ف

مهدیون شنبه 6 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 17:02 http://rmahdiuon.blogfa.com/

سال نو مبارک

سلام وعرض ارادت خدمت همکار ارجمندم جناب مهدیون
مبارکی ها از وجود شریفتان طالع بشود
شاد وسرافراز باشید
م-ف

مهدی اصل زعیم دوشنبه 8 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 00:03 http://www.pendareroshan.blogfa.com

استاد ارجمند جناب دکتر فراستخواه
باسلام و شادباش سال نو
خواندم و بهره بردم ، امید است بهار را همراه طبیعت ، در جان و دلمان تجربه کنیم و همچون فرمایش جنابعالی در فراز های پایانی ، بهاری نو را در جامعه ایرانی با همت فرزندان ایران زمین به بار آوریم تا از ثمرات مبارک آن حظ وافر بریم.
شاد و سلامت باشید
مهدی زعیم

دوست وهم مباحثه ای عزیز جناب زعیم
با سلام وبه یاد پدر گرامی
به امید جریان شادیهای معنوی از شما تا ایشان
وبا همراهی در امیدهای متعالی تان
م-ف

محمد سه‌شنبه 9 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 11:47 http://lak-zaee.blogfa.com

با سلام از رویش وآفرینش مطالب بهاریتان بسیار لذت بردم

دوست عزیزم جناب محمد عزیز
با بهترین آرزوها ونیازمند نقد ونظر
م-ف

عطا.م چهارشنبه 10 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 01:05 http://tarahaei.blogfa.com

پیوسته روزهای نو از پی هم سر می رسند و بهار تنها بهانه ای است برای آغاز.
خواندن چند صدمین باره حیدر بابا چه لذتی داد. ممنونم. دریغا که در این فراز و فرود زندگی وجود چنین کلمات دلنشینی را از یاد برده بودم. ممنون از این تذکر.
چه خوب که شعر ما رفته رفته واقع گرایانه تر شده. شاعر ما درد ما را فهمیده. در دربار درد مردم پربار نمی توان فهمید.
چه خوب است که بهار می آید «و شهر گم شده در پشت برف پاک کن ها - و شهر با چرخ های در زنجیر» را به خاطره ها می سپارد. یاد شعری از نصرت رحمانی افتادم که میگفت:
اما اگر بهار نیاید ؟
با من مپیچ که تلخم
گیرم که ابر نبارد
با من مبار که اشکم

ای درد ، اگر بهار نیاید ؟
همدرد ، اگر که ابر نبارد ؟
از گور ما چگونه توان رویید
مردانگی و عشق
بر سنگ گور ما
چگونه توان سود آسمان
انگشتهای نازک خود را به افتخار ؟
...
ای وای ، اگر بهار نیاید
ای وای اگر که ابر نبارد
من را فریب باش
آرام کن
با من مبار که خونم
ای پاک ، ای شریف
همدرد ، هم سرشت

آمدن بهار مبارک

عطای عزیز
مبارکی ها آوردی باز
زنده باشید
و جاری وخروشان
با بهترین آرزوها
م-فراستخواه
۱۰ فروردین

نوران یکشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1390 ساعت 08:12

سلام و صد سلام خدمت استاد سخن عزیز خیلی دیر مطلبتان را خواندم اما مثل همیشه لذت بردم بله تا بهاری هست و تا شقایقی علی رغم همه سختی ها و سنگدلیها و بی رحمیهای زمستان مجددا از خاک سر بر می آورد باید زنده بود و زندگی کرد و از آن و لحظاتش لذت برد با عرض ارادت و آرزوی سلامتی برای شما

با سلام وعرض ادب خدمت خانم دکتر عزیز
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
که البته بنده آن دومی هم نیستم
ولی شما هم سخن خوب می دانید وهم آن را زندگی می کنید
نیازمند نقد ونظر
م-ف
21 فروردین 90

حسینی سه‌شنبه 10 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 14:25

سلام جناب فراستخواه، شما یکی از استادان توانمند این مرز و بوم هستین، اما به نظرم یکی از ایرادهای بزرگ شما این است که خیلی پراکنده کاری می کنید. درباره هر موضوعی قلم فرسایی می کنید. به همین دلیل آثار ماندگار نتوانستید خلق کنید. من یکی از آرزوهایم این بود که شما روی موضوعاهای خاصی تمرکز می کردید و با تفکر و اندیشه می نوشتید. آثار ماندگار خلق کردن حوصله بلند می خواهد که متاسفانه شما خود را از آن بی بهره ساختید. نوروز 95 وقتی برخی از آثار دکتر نیستانی را همچون کتاب مبانی و اصول دیالوگ و یا معلمی از جنس واقعه را خواندم، حیفم آمد این حرفها را به شما نگویم. اگر فرصت کردید کتاب ایشان را درباره دکتر شکوهی حتما بخوانید. می گن یه کتاب هم آماده چاپ دارن درباب نقد حال انسان دانشگاهی. به نظرم شما چیزی از آدمهایی همچون نیستانی کم ندارید. فقط کمی عجولید و زمان نمی گذارید و پازلی برای نوشتن ندارید. میگن دکتر نیستانی کتاب شکوهی را در حدود 24 ماه نوشته و کتاب نقد حال انسان دانشگاهی را بیش از 60 ماه زمان گذاشته. حسینی، شاگرد کوچک شما

سلام بر دوست عزیز وعرض شادباش نوروزی ...ممنون از ایرادها وتذکرات واز معرفی کتاب ها وبهترین آرزوهایم نثارتان/م-ف

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد