مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

چرا ولایت عامّه نتوانست در درون ساختی عرفی از دولت جذب شود؟

جمع بندی ونتیجه گیری

برای تبارشناسی «ولایت عامه»هفت گفتمان تحلیل تاریخی شد که عبارت بودند از 1.گفتمان «پیامبر- زمامدار»،  2و3.گفتمانهای رقیب خلافت و وصایت، 4.گفتمان«امامت- زمامداری» ، 5.گفتمان «غیبت»، 6.گفتمان نیابت  و سرانجام 7.گفتمان فقه. گفتمان ولایت فقیه با این پس زمینه های تاریخی صورت بندی شد. چهار نسخه از آن  در مقاله حاضر مورد توجه قرار گرفت .دو نسخه اش تا قبل از دوران پهلوی تولید شده است و دو نسخه اش بعد از آن.  دو نسخۀ سنتی عبارت بود از 1. گفتمان  حداقلی «زمامدار– فقیه» از قرن چهار تا صفویه  و  2. گفتمان حداکثری «فقیه – زمامدار» از صفویه تا قاجار. دو نسخۀ معاصر گفتمان نیز در چالش فقهای سیاسی با نوسازی دولت پهلوی تکوین یافتند وعبارت بودند از 3. «فقیه علیه زمامدار»(در قبل از انقلاب) و 4. «فقیه زمامدار»(در بعد از انقلاب).

در بخش پیشین به ضعف های  حکمروایی عرفی در ایران دورۀ قاجار اشاره شد که به تقویت گفتمان ولایت عامه انجامید . ملا احمد  نراقی در چنین فرصت تاریخی بود که  ضمن اختصاص فصلی مجزا در کتاب عوائد خود به ولایت فقیه ، همه اختیارات ریاستی وحکومتی مفروض برای ائمه را در عصر غیبت و فراتر از امور حسبیه ،  متعلق به فقها اعلام می دارد و تنها اموری را استثنا می کند که حسب اعتقادات؛ به نص یا اجماع ، مختص امام معصوم است. نراقی نیز ضعف اَسناد ولایت فقیه را با استناد به قبول اصحاب،  برطرف تلقی می کند(نراقی، 1375: عائدۀ 54).

از چنین رهگذر تاریخی است که  این گفتمان در ایران ،سیطره پیدا می کند. به حدی که با وجود تجدد خواهی اواخر قاجار در میان گروه هایی از جامعه و موفقیتهای سیاسی و ظاهری گفتمان مشروطه؛ هنوز  در تلقی های سنتی ، گفتمان نیابت فقها غالب بود.

موافق ترین فقهای شیعه با مشروطیت که علامه نائینی باشد، دولت مشروطه را  کنیز سیاهی  نامید که تنها دستانش را شسته است. وی در تنبیه الامه(نائینی، 1334) حکومت را به پیروی از نسخۀ رایج گفتمان سنتی، در اصل از آنِ امام معصوم ودر غیبت او ، متعلق به نائبانش دانست وتنها به این دلیل به نظارت فقیهان بر قانونگذاری و دولت(یعنی همان روایت حداقلی پیش گفته) بسنده کرد که آنها هنوز عملا  مجهز و قادر به ادارۀ مستقیم کشور نبودند. بنابراین تأسیس دولت عرفی مشروطه  تحت نظارت مجتهدین ، از باب دفع‌ افسد به‌ فاسد تلقی  شد.

 خوش بینانه ترین تفسیر این است که بگوییم  نائینی می خواست صورتی متجددانه از نسخۀ حداقلی «زمامدار –فقیه» را به جای نسخۀ  حداکثری «فقیه –زمامدار »به یاری مشروطیت بیاورد و این صورت عرفی و غیر استبدادی از دولت را در برابر هجمۀ مشروعه خواهی مصون نگه بدارد . به عبارت دیگر قصد داشت  روایتی حداقلی از ولایت عامه را  در درون دولت عرفی جدید، جذب وقانونمند بکند .اما چنین نسخۀ متجدد مآب نیز نتوانست کاری از پیش ببرد، چرا؟

چون فرهنگ سیاسی نابالغ و نپخته، ناپایداریها، اوضاع بی قاعده، عوام بازاری، ریشه های عمیق مشروعه خواهی واز همه مهمتر سایۀ گستردۀ گفتمان های مسلّط پیش گفته بر ذهنها وجانها ونهادها ، نیرومند تر از این حرفها بود. خود نائینی، از نخستین کسانی شد که بزودی از کلنجار رفتن با  این عویصه درماند. «گفتمان» ولایت عامه در پس پشت تعارض های حل نشدۀ جامعۀ سیاسی ایران، همچنان مترصد فرصتی بود تا با دو نسخۀ انقلابی معاصرش یعنی «فقیه علیه زمامدار»(در دورۀ پهلوی) و «فقیه زمامدار» در بعد از انقلاب دوباره به صحنه بیاید وبساط دولت عرفی را برهم بزند  وچنین شد.

متن کامل مقاله ومنابع

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن غفاری سه‌شنبه 5 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 22:02 http://andishenew.mihanblog.com

سلام جناب آقای فراستخواه . من محسن غفاری هستم شما را مهندس مختاری به من معرفی کردن من دانشجوی مقطع لیسانس رشته فیزیک اتمی هستم در دانشگاه تبریز حوزه مطالعاتی من در فلسفه است من روی موضوع زمان کار می کنم می خواستم بدونم که آیا می توانید در این حوزه به من کمک کنید. ممنون می شوم

دوست عزیزم آقای غفاری
با سلام به شما ودوست مشترک ارجمندمان
ابتدا پوزش خواهی از گرفتاریهای اول ترم وبرنامه های درسی که فرصت دیدن نظر تان را از بنده سلب کرده بود درباب زمان چند منبع

استیون هاوکینگ؛ تاریخچهٔ زمان: از انفجار بزرگ تا سیاه چاله‌ها. ترجمه محمدرضا محجوب تهران: انتشار، ۱۳۶۹
آلبرت اینشتین؛نسبیت و مفهوم نسبیت. ترجمه محمدرضا خواجه‌پور، تهران: خوارزمی
کانت: تاریخ فلسفه فردریک کاپلستون /جلد ششم . ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
هانری برگسن؛ پژوهش در نهاد زمان، ترجمه علیقلی بیانی، تهران: انتشار، ۱۳۶8
ورنر هایزنبرگ؛ جزء و کل. ترجمه : حسین معصومی‌ همدانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، ۱۳۷۲

Carl Hoefer, “The Metaphysics of Spacetime Substantivalism,” Journal of Philosophy 93 (1996), 5-27.
Frank Arntzenius and Tim Maudlin, “Time Travel and Modern Physics,” in E. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy (2005), <http://plato.stanford.edu/entries/time-travel-phys/>.
Howard Stein, “On Relativity Theory and the Openness of the Future,” Philosophy of Science, 58 (1991), 147-167.
Hugh Mellor, Real Time II (Ch. 7 “McTaggart’s Argument” and Ch. 8 “Change”),Routledge (1998), 70-96.
Ned Markosian, “Time,” in E. Zalta (ed.), The Stanford Encyclopedia of Philosophy(2002), <http://plato.stanford.edu/entries/time/>.
Rob Clifton and Mark Hogarth, “The Definability of Objective Becoming in Minkowski Spacetime,” Synthese 103 (1995), 355-387.
Steven F Savitt, “A Limited Defense of Passage,” American Philosophical Quarterly38 (2001), 261-270.
Steven F Savitt, “There’s No Time Like the Present (in Minkowski Spacetime),” Philosophy of Science 67 (2000), S563-S574.
Steven Savitt, “Being and Becoming in Modern Physics,” in E. Zalta (ed.), The StanfordEncyclopedia of Philosophy (2006), <http://plato.stanford.edu/entries/spacetimebebecome/>.
Yuri Balashov and Michel Janssen, “Presentism and Relativity,” British Journal for the Philosophy of Science 54 (2003), 327-346.

با بهترین آرزوها
م-ف
10مهر

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد