مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

دربارۀ نیمرخ رفتار ایرانی-1

مقاله چاپ شده در مجله جامعه شناسی

 دوره یازده ، ش1 بهار89 ، ص3-21

 

چاپ وانتشار  مقاله در مجله جامعه شناسی با تأخیر

وبه تازگی صورت گرفته است و در چند قسمت  پیاپی طی روزهای آتی ، برای نقد ونظر درج می شود


قسمت اول/ چکیده

روحیات ایرانی چگونه است؟ مطمئنا نمی توان ذات باورانه و تقلیل گرایانه، از روحیات خاص و ثابت ایرانی سخن گفت. اصولاً عنوان ایرانی ناظر بر تفاوتهای رفتاری افراد وگروه های مختلفی در دوره های گوناگونی است.

از سوی دیگر مردم تمام  فرهنگ ها و جوامع(حتی در توسعه یافته ترین کشورها)در معرض مشکلات رفتاری همچون  پنهان کاری، دروغگویی و ضعف در کار گروهی  بوده و هستند،کما اینکه در میان ایرانیان صفات ورفتارهای خوب کم نبوده ونیست.

اما صورت مسأله را نیز نمی توان پاک کرد. خلقیات ایرانی، بحث انگیز شده است. این مقاله ضمن مروری بر پیشینۀ بحث در میان شـرق‌شـناسی خارجیان و خود ایرانیان، در صدد دستیابی به  سنخ شناسی ازمدلهایی  است که بر مبنای آنها نیمرخ رفتار ایرانی توضیح داده می شود.

از طریق مقایسه و نقد الگوهای اِسناد بیرونی و اِسناددرونی، مدلی براساس تفکر سیستمی ومبتنی بر تحلیل نهادی با چهار سطح تحلیل (1. نهادها و ساختارها2. عاملیت انسانی3. محیط منطقه ای و جهانی جامعه وسرانجام  4. وقایع و رویدادها) پیشنهاد شده است.

نتیجه گیری مقاله آن است که رفتارهای مطلوب در مقیاس بزرگ اجتماعی، مستلزم اصلاحات نهادی و  ایجاد محیطِ نهادیِ مطلوب است. این محیط نهادی است که اقتضا می‌کند افراد بیشتری از یک جامعه دروغ بگویند، تملق بورزند، دورویی ، دوگانگی ودوسویگی در پیش بگیرند یا فسادپذیر باشند. اصلاحات نهادی نیز نیازمند عمل اجتماعی با نگاه ریشه ای ودراز مدت است.

اخلاق امروزی مردمان به مسیر دیروزی وپریروزی جامعۀ آنها وابستگی دارد. روحیات و خلقیات آنها ریشه در سر گذشت نهادهای آنها و محیط ساختاری جامعۀ آنها و رویدادهای تاریخی عارض بر آنها دارد. اما این به معنای بی توجهی  به نقش کنشگران  نیست. در واقع ما نیازمند درک عمیقتری از ابعاد کنش و عمل انسانی، در ورای اراده گراییهای رمانتیک هستیم.

کلید واژگان

مدلهای تحلیل فرهنگ، اِسناد بیرونی و درونی ، شـرق‌شـناسی، تحلیل نهادی، رویکرد تاریخی ، تفکر سیستمی ، نهادگرایی نوین ،منطق اقتضا ،کنش.


ادامه دارد

نظرات 1 + ارسال نظر
ف.ر سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 08:50

سلام و احترام
مطالب وبلاگتان بسی قابل تامل هست.
از مطالب نبمرخ رفتار ایرانی 1 و 2 بسیار مستفیض گشتم
فقط مشتاق بودم بدانم آیا متن کامل این دو مقاله را می توانم دانلود نمایم و خوشحال میشوم اگر بدانم چگونه.
و در صورت مثبت بودن جوابتان آیا اجازه ی استفاده از مطالب شما را با ذکر منبع در تحقیقم با عنوان هویت فرهنگی جوانان دارم یا خیر؟
سپاس
و اجرکم عنوالله
یا حق

دوست محقق عزیز
با سلام
اصل مقاله مورد اشارۀ حضرت عالی در مجله جامعه شناسی
دوره یازده ، ش 1 بهار 89 ، ص 3-21
ضمنا در خصوص هویت اگر لازم دیدید به این سیاه مشق های بنده هم نگاهی بیندازید :
«ایران»؟ کدام ایران؟ کدام نوع از جامعۀ ایرانی؟
http://farasatkhah.blogsky.com/1389/10/07/post-27/
نُمایی از دین ورزیدن جوانان طبقه متوسط جدید شهری
http://farasatkhah.blogsky.com/1389/09/25/post-26/
مدرنیتۀ ایرانی
http://farasatkhah.blogsky.com/1389/06/18/post-13/

ضمنا از طریق سازمان جوانان ونیز پژوهشکده فرهنگ، هنر وارتباطات ، پیمایشها وتحقیقاتی انجام گرفته است که برخی از آنها ممکن است برای آن پژوهشگر ارجمند ، درخور مراجعه و نقد و استناد باشد ودر کتابخانه هایشان می توانید به گزارشها دسترسی پیدا کنید
با بهترین آرزوها
م-ف
29 فروردین 91

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد