مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

متن مقدس وتنش هایش-3

در آمدی بر قرآن پژوهی انتقادی-3

 

تنشهای دورۀ میانی

 

متن تحریر یافته ویراستۀ سخنرانی مقصود فراستخواه در رمضان 1390 در «دفتر پژوهش‌های فرهنگی دکتر شریعتی»

 

در دو قسمت قبلی از تنشهای دورۀ اولیۀ تاریخ اسلامی در قالب پنج تنش وشش متن بحث شد . اکنون نوبت به دوره میانی  می رسد.

 

تنش های دورۀ نخست که  پیش از این بیان شد، برای جامعه ای در مقیاس کوچک مکه ومدینه واطراف آن در جزیره العرب تا حد زیادی توسط  اولیای امور قابل کنترل بودند و تعادلی سنتی به وجود آمده بود. حوزۀ اسلامی در ابتدا  از جهان متحول زمانه نیز تقریبا  منزوی وآرام بود. مهاجران و انصار بودند و جدید الاسلام ها از اعراب.  نسل اول یعنی صحابه و نسل دوم یعنی تابعان  جوابگوی مسائل می شدند. حکومتی شکل گرفته بود. مدعیان  ومعارضان را سرکوب می کرد. مصحفی رسمی در اختیار بود. حتی نوشتن حدیث از پیامبر ممنوع شده بود که اختلاف ایجاد نکند . جامعۀ کوچک وبسته هنوز با ارتباطات  تازه ومسائل تازه درگیر نشده بود.

چنین بود تا اینکه عوامل مختلفی این تعادل سنتی را  رفته رفته با مشکل مواجه کرد؛ عواملی مانند گسترش حوزۀ اسلامی در بیرون جزیره العرب، فتح سرزمین های دیگر، مسلمان شدن دیگر ملل که با فرهنگ ها و افکار مختلف بشری آشناتر بودند، ارتباطات، آگاهی ها، تردیدها، پرسش ها، ترجمه ها و مباحثات ومابقی قضایا. تنشهای سده های میانی تاریخ اسلامی از اینجا نشأت گرفتند.

ابتدایی ترین مسأله ها از این واقعیت برخاست که متن قرآنی ناظر به خیلی از جزئیات نبود  واین، گرایش اولیای امور جامعۀ اسلامی را که می خواستند همه امور را به متن مقدس ارجاع بدهند وبه آن استدلال ورفع ورجوع بکنند با مشکل مواجه می ساخت. از سوی دیگر دلالتهای متن قرآنی نوعا حالت کلّی داشت ونمی شد قطعا فهمید که نظر قرآن درباب این یا آن امر خاص چیست. به این موضوع، «ظنی الدلاله بودن» قرآن می گویند. اینجا بود که پای احادیث پیامبر وصحابه به میان آمد. یعنی به دایرۀ متن مقدس در اسلام افزوده می شد. شیعیان نیز که گروه اقلیت بودند در کنار قرآن و علاوه بر روایات پیامبر، به  احادیث ائمه خود اهمیت می دادند و حجیت قائل می شدند.

بدین ترتیب دائره نصوص شرعی حتی در حد مصحف رسمی نماند. به شعاع دائره متن مقدس در تاریخ اسلامی افزوده می شد و این شعاع در شیعۀ امامیه طولانی تر هم شد. برحسب اعتقادات نهادینه شدۀ این مذهب، قول و فعل وتقریرات ائمه، مثل پیامبر و بلکه به مثابۀ مبنای دوم در کنار قرآن، دلیل قاطع شرعی است. بنابراین شکل گیری تاریخی نصوص و متون  مقدس از  23 سال دورۀ بعثت فراتر رفت و تا اوایل سدۀ چهارم ادامه پیداکرد و متعاقبا کتابهای حدیث پر حجمی به وجود آمدند.

مسألۀ حادّ بعدی ورود افکار وآثار یونان واسکندریه به حوزۀ تمدنی اسلام بود که متن مقدس و معارف وحیانی آن را با چالش های عقلی دست به گریبان ساخت. از سوی دیگر نسبت میان  نیازهای معنوی تر وذوقی تر وعرفانیات  با ظاهر شریعت در متن، بحث انگیز می شد . مجموعۀ این ها موجب پیدایش تنشهای تازه ای در سده های میانی تاریخ اسلامی شد که  در قالب چهار تنش بیان می کنم

 

ادامه دارد....

نظرات 3 + ارسال نظر
معین یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 10:14 http://www.moein.net

استاد عزیز قران پژوه دکتر فراستخواه

سلام،سه شب قدر گذشت و مومنان از صنوف مختلف از جمله از میان ما روشنفکران! قرآن بر سر گرفتیم و توبه کردیم! اما هیچ یک از مومنانی که از جهل خود توبه کرده باشند و به متن مقدس روی آورده باشند تا کنون به سراغ این بحث شما در طول این سه شب قدر نیامده اند؟!
استاد عزیز انگار که قدر ما از پیش تعیین شده توسط عوام بوده و خواهد بود! عالمان ما نیز اسیر عوامی هستند که برساخته خودشان است و نخواسته و نمی خواهند که عوام را مکدر کنند.
تقدیر این است که بحث های روشنگر و تعیین کننده شما هم نه عوام را بر آشوبد و نه روشنفکران را بر سر شوق آورد!
باشد که در تاریخ بماند و باقیات صالحات شما باشد و آیندگان از آن یاد کنند!
به سهم خود از این افاضات تقدیر می کنم.

دوست ارجمند علم ورزی
سلام وممنون از نقد
وطرح مسألۀ کمر شکن عوام زدگی
اما قدر اگر هست در وسعت نگاه آن محقق عزیز است ورنه بحث من که مقداری ندارد
تکه تکه درج می کنم باشد حوصلۀ خواننده ای احتمالی ! اگر بود جلب شود.
چند تکه از آن مانده.
با بهترین ها ونیازمند نقد ونظرتان
م-ف
یکشنبه22 مرداد91

خلیل سه‌شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 09:42 http://tarikhroze.blogsky.com

سلام،

با سپاس از پاسخی امیدزا.

ف.ر سه‌شنبه 11 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 15:54

و کار من اینست که میان نیلوفر و قرن پی آواز حقیقت بدوم

معتاد به خواندن مطالب علمیتان شده ام چیزی فراتر از علم شاید حقیقت برآمده از دل و اگاهی...

آقای دکتر خدا همه ی امواتتان را بیامرزد(بنده عقیده دارم این بهترین دعا برای هر کسی است) این وبلاگ دریایی است برای عطش روحیمان

سلام واحترام
پشتگرم به خوانش آگاهان منتقدی همچون شما دو ست ارجمندم
به نقد ونظرتان نیازمندم
م-ف

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد