مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

توضیحی بر تحولات جاری جامعۀ ایرانی برمبنای نظریه شکل ومحتوا


1. طرح مسأله و مبنای نظری بحث

مسألۀ «شکل» و «محتوا» مسألۀ مهم ماست. محتویات انسانی زندگی همان نیازها، علایق، آگاهی ها، آرزوها و احساسات مردم هستند که از طریق شکل های اجتماعی، برونی می شوند. شکل ها نیز به وجود می آیند تا این محتویات را صورت بندی و بازنمایی بکنند و خود، درونی بشوند. متأسفانه اما در جامعۀ ما «برونی شدن محتویات» و «درونی شدن شکل ها»هر دو دشواری هایی داشت.

2. محتویات جدید جامعۀ ایران

 محتوای جامعۀ ایران مدتهاست در حال تغییر است. این تغییرات هرچند، گاهی خاموش ولی بسیار گسترده اند. شواهد این تغییرات در چیست؟ در آگاهی نوپدید شهری است. در توجه گروه های اجتماعی به حق وحقوق و شأن ومنزلت انسانی خویش است. در تنوعات سبک زندگی است. در نپذیرفتن شکافهای طبقاتی، قومی و جنسیتی است. در«خواست برابری» میان همه شهروندان ایرانی است. در ترجیح دادن  اعتدال و عقلانیت است.  در گرایش به تدبیروتعاملات متعارف با دنیاست. در احساس نیاز به ارتباطات آزاد متناسب با عصر اطلاعات است. در میل به مشارکت  است. مجموع اینها شمّه ای از محتویات جدید جامعۀ ایران هستند. اینها نیازها، علایق، آرزوها و احساسات بسیاری گروه های جدید اجتماعی ما در سرتاسر این سرزمین است.

3. تغییر در محتویات دولت

حتی محتویات دولت نیز در سطح کارشناسان وسطوح پایۀ کارگزاران حرفه ای در حال دگرگونی است وعلت عمدۀ آن از یکسو افزایش سطح تحصیلات وتخصصها و امکانهای ارتباطی با دنیای آزاد و از سوی دیگر جریان آگاهی و ارزشهای اجتماعی تازه  در متن این جامعه است. در ارزیابی ساخت کنونی دولت در ایران بهتر است از پوستۀ سخت عبور بکنیم و به این محتویات در حال تکوین در سطوحی از دولت نیز نگاهی بیفکنیم.

4. برونی شدن محتویات جدید

این محتویات جدید بدنۀ اجتماعی و بدنۀ دولت، متأسفانه در طول این سالها امکان آن را به دست نیاورده اند که به خوبی با هم ترکیب و برونی بشوند. نهادهای مدنی و تعاملی و مشارکتی و ساختارها وسیاستهای مناسب خود را نتوانسته اند به وجود بیاورند و توسعه بدهند. شیوه ها و رویه های دموکراسی متناظر با این محتویات جدید غالبا پس زده می شده است. در نتیجه، این محتویات که فرصت وسرمایۀ اجتماعی بی بدیل برای عزت و امنیت و اعتلای ایران در شرائط خطیر جهان کنونی بود وهست، متأسفانه به سوء تفاهم و شکاف میان ملت ودولت و به  تعارض و تنش مشکل زا بدل می شد.

5. جامعۀ بزرگ ومسألۀ بلوغ

 جامعۀ ایران «جامعه ای بزرگ» شده است. بافتها و اندامهایش واقعاً رشدیافته است وآثار بلوغ از خود بروز داده است. دیگر نباید بیش از این صغیر انگاشته بشود. محتوای جدید جامعۀ ایران مستلزم  شکل های درخور و کارامدی از  حکومت داری در سطح کلان است. دولت، سرقفلی هیچ جریان خاصی نیست، چه اصلاح طلب وچه اصولگرا وچه هر جریان دیگر. دولت، مکانی برای آزمون انواع نحله ها از سوی افکار عمومی وگردش دوره به دوره وقانونمند قدرت با آرای آزاد مردم است. از همین ساعات، روز شمار تازه ای به کارافتاد و باید این بار آقایان محترم  اعتدالیون به ملت حساب پس بدهند. به نظر می رسد همان طور که جامعه در حال تحول است، ساخت قدرت در ایران نیز، مستعدّ یک پوست انداختن است. این نوید بخش یک انقلاب آرام و بدور از خشونت در ایران است.

6. محتویات تازه، شکل های تازه لازم دارند

امید می رود که از این رهگذر، محتویات تازۀ جامعه و دولت به هم بپیوندند و  تجربه ای از  توسعۀ ایرانی و دموکراسی نسبی ایرانی را در دنیای امروز دنبال بکنند. نحوه اجرای قسمت آخر انتخابات 92 و نیز برخی تعابیر ورفتارهای مقامات، احتمالا نشانک های اولیۀ یک افق تازه از حکومت داری است. امید که چنین باشد و از این ملت قدر شناسی، احقاق حق، رفع ستم و کدورت و جلب اعتماد بشود و بستر سازی و تسهیلگری به عمل بیاید تا محتویات جدید جامعه، برونی بشود و اَشکال برازنده وپابرجای خود را  در سطح حقوقی وساختاری و رویه ای و نهادی به وجود بیاورد.

7.  هدفگیری به سمت درونی شدن شکل ها

 از این رهگذر است که مراسمات ظاهری مثل انتخابات و سایر آیین های پرشور ودوره ای سیاسی نیز طبق معمول در سطح یک هیجان خوش باورانۀ گذرا نمی مانند. بلکه درونی  می شوند، تا سطح بلوغ اجتماعی، فرهنگ آشتی، گفتگوی مسالمت آمیز انتقادی، رقابت سازنده و تفاهم  وهمکاری ملت ودولت پیش  می روند و به صورت هنجارهای دموکراسی و حقوق بشر و احترام به دیگری و نقد پذیری و مدارا و ادب ونزاکت مدنی در زندگی روزمره ودر خانه و کوچه وبازار و حوزۀ عمومی، تعمیق پیدا  می کنند.

فایل پی دی اف

 

نظرات 7 + ارسال نظر
ش.ح سه‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:16

با درود بر استاد گرامی
در چند هفته گذشته کمتر زمانی می یافتم که چون همیشه به وبلاگ تان سر بزنم - درگیری های انتخاباتی که خوشبختانه بخوبی پیش رفت و موجب شادی دل مردم بزرگوار ایران مان گشت - ناگفته نماند همه مطالب جدیدتان را در روزنامه شرق و وبلاگ مرور می کردم اما فرصت مزاحمت نمی یافتم ...
بهرحال ما نیز دلخوش به نشانک های اولیه که نوید بخش افقی تازه از حکومت داری می باشد، شده ایم. همچنان آرزومندیم که مسئولین،مردم نکته سنج و ارزشمند ایران عزیز را فراموش نکنند و هماره حق شان را برسمیت شناسند و در پی جلب اعتمادشان بیش از پیش باشند و از مشارکت اجتماعی شان در ساختن جامعه خویش بهره گیرند.ملتی که دگربار چنین عظیم اعتماد کردند و دست دولتمردان را بخوبی فشردند و بلوغ سیاسی-اجتماعی شان را چنین زیبا به نمایش گذاشتند. تحرک اجتماعی در این روزها دلپذیر است. بامید پایدار بودنش در راهی تحول خواهانه با گفتمانی عقلانیت مدار.
با آرزوی تندرستی برای شما تا همچنان اندیشه هایتان آزاد سازنده انرژی های معرفتی،اخلاقی و اجتماعی باشد برای گذر جامعه .

سلام بر دوست شریف ارجمند...از برکت آگاهی های شما نسل خوب این سرزمین است....زنده باشید وبهترینها

آرش احدی مطلق سه‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 23:57

حضرت استاد
شادباش و تهنیت دانش آموزتان را پذیرا باشید.
و آیا ...... می شود به قول عزیزی،این موج به یک جریان تبدیل شود؟ من از فردای این روزهای شادکامی هراس دارم.

سلام بردوست وهمکار ارجمندم...چه باید کرد با نشیب وفراز بیم وامید؟ خمیر ایران آب زیاد می خواهد و راه توسعۀ این جامعه همچنان ادامه دارد ....به یمن عزیمتها و و آگاهی های تان.....بدرود

خلیل جمعه 31 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 19:12 http://tarikhroz3.blogsky.com

سلام،

ظاهرن راه گریزی نیست!

ممنون دوست عزیز وگامهای تان استوار

محمود عبایی جمعه 31 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 19:16

با درود و مهر

ضمن تشکر از روشنگریها و تحلیل های جناب عالی

به نظر میرسد رفتار نسبتا عاقلانه تر حاکمیت و از سوی دیگر رواج گفتمان مذاکره و توافق و سازش در میان رهبران اصلاح طلبان و میانه رو ها باعث افزایش سرمایه اجتماعی در ایران معاصر شد . مردم با مشارکت بیشتری از آن چه پیش بینی میشد در انتخابات مشارکت کردند .
در همین روزها نیز شاهد موج جدیدی از شادی مردم به خاطر صعود تیم ملی به مسابقات جام جهانی فوتبال 2014 برزیل بودیم .
نحوه برخود حاکمیت و رسانه ملی با این دو پدیده کمی بازتر و سهل انگارانه تر بود . این واکنشها نیز به طور زنجیره ای باعث افزایش سرمایه میشود .
در صورتیکه اعتماد متقابل میان دولت ملت افزایش یابد امکان مذاکره و چانه زنی و توافق مرحله به مرحله و جزء به جزء بوجود آید .
واکنش های اجتماعی مردم نیز در جشن های خیابانی کمی نرمتر و ملایمتر بود و به افراط و تنش و مخاصمه نیانجامید شاید به این دلیل که هیجان کامیابی با هیجان ناکامی تفاوت های زیادی دارد .
واکنش بازار و اقتصاد بیمار ایران به تحولات اخیر نیز جالب بود . انگار فضای روانی بازار نیز به سوی ثبات و تعادل و امید تغییر میکند
آرزو می کنم که خوشبینی های ما ناشی از واقع بینی و تحلیل درست شرایط باشد نه هیجان موقت کامیابی ...
به هر حال منتظر نقطه نظرات دقیق و هوشمندانه شما استاد ارجمند و سخاوتمند هستیم

جناب دکتر با سلام وممنون از بیان روشنگر...با امیدهای باارزش تان لنگ لنگان همراهی می کنم

ع-ب جمعه 31 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 23:00

با سلام و احترام استاد گرانقدر
بازهم به زیبایی مثل همیشه با قلم وزین خود تحولات اجتماعی چند سال اخیر کشورمان را تبیین نموده اید.
یاشا

ممنون و نیازمند نقد ونظرتان دوست نازنینم

ی.م شنبه 1 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 00:55

درود بر استاد
بسیار نوشته ی لذتبخشی بود، ممنون.
امیدوارم شکلهایی متناسب با محتویات جدید ملت که به ویژه در انتخابات ریاست جمهوری نمایان شد در جامعه شکل بگیرد،
بنظرم نوعی پراگماتیسم عقلی و عملی در گفتار و رفتار مردم در انتخابات ٩٢ قابل مشاهده است چیزی ورای انتخابات ٨٨ که چربش احساسات بیشتر جلوه گری می کرد و صدالبته شکلهای وقت نیز ظرفیتی برای خواسته های مردم نداشتند، اما در حال حاضر شواهد حاکی از تغییر در محتوا و شکلهای اجتماعی هست فقط امیدوارم ، تداوم در پیگیری خواسته هایمان با چاشنی خردورزی و نه احساسی را نیز به محتوا بیفزاییم ...
شاگرد شما
ی.م

دوست محقق ارجمندم ممنون از ارزش افزوده تحلیل تان

شاوردی یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:17

با سلام خدمت استاد فرزانه
تحلیل قشنگی بود.با استفاده از تحلیل شما اگر ماتریس دو بعدی پوسته قدیمی ومحافظه کارانه از طرفی ومحتویات آوانگارد مردم ودولت با هم برخورد کنند به نتایج جالبی می رسیم.
مثلا برخورد محتویات جدید مردم با پوسته سخت دولت منجر به حوادثی شد که در سال 88 دیدیم
یا تعامل پوسته های محافظه کارانه مردم ودولت که منجر به شکل گیری برخی نهادها شد.
یا حتی برخورد محتویات جدید مردم با پوسته سخت مردم که منجر به تعارض وساختارشکنی های آنومیک شده است و...
علی ایحال طبق روال استفاده ها بردیم.بر ما ببخشایید.

سلام دوست محقق خوبم وچه تحلیل جالبی برای من تازه بو وتر و سرشار
حتما خوانندگان علاقه مند دیگر نیز در بیان عمیق شما تأمل ها خواهند کرد سپاس وسپاس
م-ف

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد