مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

دربارۀ توسعه شخصی


(به مناسبت آغاز سال کاری 95)

سرآغاز تمام آغازهایی که ما در بیرون داریم، آغازی از درون ما و در خودماست.  آنها که کاری برای جمع بشریت کردند ابتدا از خود ودر خود آغاز کردند ، ابتدا کاری برای خود کرده اند و بعد از این است که آثاری در  بیرون برای ما برجای گذاشتند.

اکنون اما می پرسیم آن چیست که مانع بیدار شدن ظرفیت آغاز در ما می شود؟  به گمان، یک مانع بزرگ وقتی است که  دچار لَختی می شویم،  وجود ما سوده و فرسوده می شود. خستگی ذهنی و عاطفی، از انسان  شخصیت زدایی  می کند وسبب تمایلی ناخودآگاه می شود که فرد خود را به عنوان علت امور حذف می کند.

شخص وقتی دچار فرسودگی ذهنی می شود ، به خود تلقین می کند که علت خطاهایش در موقعیتهای زندگی، او نیست. پی در پی به خود می گوید که علت ها یکسره در بیرون من هستند ومن فقط یک قربانی ام. در چنین حالتی انسان خود را به عنوان «علت»، از دایرۀ محاسبات حذف می کند یا کاهش می دهد و  بدین ترتیب انتظار هیچ شروعی از او نمی رود و فرد در نهایت وابستگی به مسیر گذشته و در نهایت موکول شدن به شرایط بیرونی است.

برای مواجهه با این خوردگیِ وجودی و فرسودگی ذهنی چه می توان کرد؟  نکته ای برای دوستان در اینجا یاداوری خواهم کرد.....


https://telegram.me/mfarasatkhah

نظرات 2 + ارسال نظر
دواجی سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 21:42

ضمن عرض ارادت وآغاز خواهی ......یک مژده ی بهار ی توجه به گنجینه ی عظیم زمین است که به ما معروض میدارد وآن اشاره به این مطلب که مرا ببین چگونه راز داری میکنم وآیا مانند من به امانتداری دیده ای ...؟تا بحال دیده ای کسی گندم بکارد وجو درو کند ویادانه ی هلوکاشته بجای آن سیب برداشت کند ...؟ این خصیصه را که ذاتی من است به ودیعه برگیر وبکار بندتا راست قامت باشی و پاک نهاد ؛ چنین آغازی مبارک است وفرخنده ..............
به فرخندگی راست قامت شوی چو رستی زپستی بهستی شوی..........دواجی

سلام وسپاس عزیز

م اسدی شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 20:21

با تبریک سال جدید خدمت استاد بزرگوار ، شاید یکی از مواردی که ممکن است این لختی را بیفزاید ، عدم توجه به نهاد آهسته تغیر باشد فرسودن در اثر تبعات انتظار موفقیت های جهشی و زود یاب.
شاید بد نباشد از این طبیعت باز بیاموزیم جوانه های در تمنای بهار زود رس چه سان امسال دچار سوز سرمای معوق زمستان شدند و فرصت شکفتن و میوه شدن را از دست دادند ،

درود برشما و نگاه خوب تان /م-ف

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد