X
تبلیغات
رایتل

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی برای اطلاع رسانی دیدگاه ها و اطلاع یابی از ملاحظات خوانندگان

عناوین آخرین یادداشت‌ها

  • تحول در ساختار ،سازمان ، ارزشها ومأموریت دانشگاه ها (سه‌شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1390 07:48)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 دانشگاه­ها در عصر پسامدرن تأملی در افق تحولات قسمت چهارم متن تحریر یافتۀ سخنرانی مقصود فراستخواه تابستان 90 Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 بخش چهارم صورت بندی های دیروزی و مرسوم دانشگاهی، امروز نمی توانند توضیح...
  • نظریه های دانشگاه پسامدرن (شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1390 07:00)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 دانشگاه­ها در عصر پسامدرن تأملی در افق تحولات/3 ادامۀ متن تحریر یافتۀ سخنرانی مقصود فراستخواه تابستان 9 0 بخش سوم نظریه های دانشگاه پسامدرن بار دیگر به ساقۀ اصلی بحث بر گردیم. به هر حال در دنیای پیشرو، درست مانند خود مدرنیته، دانشگاه نیز موضوع...
  • چند پارگی جامعۀ ایران وشکاف دولت -ملت (چهارشنبه 29 تیر‌ماه سال 1390 11:35)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 ادامه متن تحریر یافتۀ سخنرانی مقصود فراستخواه تابستان 90 Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 دانشگاه­ها در عصر پسامدرن تأملی در افق تحولات/2 (دنبالۀ سخنرانی /بخش دوم) وضعیت «مابعد مدرن» ودو گرایش متمایز در آن...
  • دانشگاه ها در عصر پسامدرن؛ تأملی در افق تحولات (یکشنبه 26 تیر‌ماه سال 1390 19:52)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 متن تحریر یافتۀ سخنرانی مقصود فراستخواه تابستان 90 بخش اول در بحث حاضر مطالبی درباب وضعیت دانشگاه در شرایط مابعد مدرن با شما همکاران علمی ومحققان ودانشگاهیان ودانشجویان گرامی در میان می گذارم . به امید حق مقدمه ای باشد برای اندیشه های میان ذهنی و...
  • شریعتی ، جامعه شناسی دین و ایدئولوژی (شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1390 07:33)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 منتشر شده در مهرنامه، خرداد 90، ش 12: صص74-75 مقدمه: روشنفکری دینی همچون نهاد روشنفکری دینی از نوع شریعتی در جامعه ما نهادینه شده است. یک گفتمان وقتی می توان گفت در جامعه نهادمند شده که از نسل اول به نسل دوم ونسلهای بعدی انتقال پیدا بکند وهمچنان...
  • ومرگ ، ترجیع بند یک ترانه شد.... (چهارشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1390 18:59)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 ودختری در پی پدر دوید ومرگ ، ترجیع بند یک ترانه شد.... ***** گورستان، آرامگاه روانهای روشن و جانهای بی قرار است. مرگ، آن سوی نزدیک زندگی ماست؛ «در مردگان خویش نظر می بندیم... ونوبت خویش را انتظار می کشیم...» [1] . «آری گفتن» به زندگی با همۀ ابهامات...
  • پس افتادگی نظام آموزشی رسمی ما از «زیست جهان اجتماعی» (سه‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1390 09:07)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 خلاصه سخنرانی فراستخواه در همایش بین المللی اندیشه های نوین در پژوهش و آموزش دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا 4 خرداد1390 بیان مسأله: سرمایه های انسانی از مهمترین مزیتهای نسبی جامعۀ ما در شرایط رقابتی امروز جهان است. جمعیت آموزش...
  • ریشه های بحران اخلاقی در جامعۀ کنونی ما (یکشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1390 07:57)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 در نشستی ؛ با حضور محمد مالجو و مقصود فراستخواه به نقل از روزنامۀ روزگار، 1390/3/1 ص8 -9 روزگار: خبر اخراج دو بیمار از بیمارستان و رها شدن‌شان در بیابان‌ها، در زمان خود واکنش‌هایی را به همراه داشت. از طرفی اظهارات و توجیهات مقامات وزارت بهداشت،...
  • برنامه درسی آینده ایران (پنج‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1390 10:21)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 چکیده و بخشهایی منتخب از مقالۀ ارائه شده در همایش تحول بنیادین در نظام برنامه درسی ایران دانشگاه فردوسی مشهد 28 اردیبهشت ماه 1390 ظهور محیطهای نوین یادگیری ، همانطور که امکانات و آفاق نوپدیدی برای «برنامه درسی» فراهم آورده است ، آن را با مسأله ها...
  • بر دانشگاه وآموزش عالی ما در دهۀ 80 چه گذشت؟ (چهارشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1390 08:56)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 متن کامل گفتگو با مقصود فراستخواه که مجله مهرنامه انجام داده بود و متأسفانه با تبدیل یکجانبۀ آن به یادداشت، در یازدهمین شماره آن مجله در اردیبهشت 1390 منتشر شد در دهه ۸۰ ، دانشگاه به عنوان یک نهاد بسیار مورد توجه قرار گرفت و به خصوص درباره...
  • تفکر اجتماعی در عسرت (شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1390 09:37)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 گفت وگو با مقصود فراستخواه فروردین 1390 منتشر شده در سایت انجمن جامعه شناسی ایران http://www.isa.org.ir/congress-discussion/3690 آ قای دکتر فراستخواه، اگر موافق باشید، گفت‌وگو را با این پرسش شروع کنیم که رابطه نظری میان تفکر اجتماعی و علوم...
  • زخمهای جهان ما؛ از سید جمال تا به امروز (شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1390 07:26)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 زخمهای جهان ما؛ از دنیای استعماری عصر «سید جمال» تا دنیای مابعد صنعتی امروز منتشر شده در مهرنامه 10 ویژه نامه نوروز1390: 117-119 جوامع نامنظم ؛ گفتمانهای نامنظم برخی محققان جدّیِ تاریخ معاصر ایران ضمن توصیف کوششها ، تکاپوها ، مبارزات وآراء «سید...
  • نسل ششم در مصر؛ تحولات نوپدید در الگوی دین گرایی منطقه (شنبه 20 فروردین‌ماه سال 1390 06:54)
    متن ویراستۀ یادداشت منتشر شده در سایت دیپلماسی ایرانی http://irdiplomacy.ir/index.php?Lang=fa&Page=26&DWritingId=616&Action=DWritingBodyView احتمالات آیندۀ مصر کدام اند؟ نه نویسندۀ کم بضاعت ونه نوشتۀ کوتاه حاضر، هیچ از عهدۀ این پرسش کلی وبزرگ نمی آید و تنها به تصوری محتمل از تحولات دین ورزی در آیندۀ مصر...
  • نگاهی تطبیقی به الهیات یهودی، مسیحی و اسلامی؛ و الهیات سیاسی (یکشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1390 08:10)
    نگاهی تاریخی وتطبیقی به الهیات یهودی، مسیحی و اسلامی؛ با تأکیدی بر «الهیات سیاسی» گفتگو با فراستخواه منتشر شده در سالنامه شرق،1389:صص56-59 الهیات در فرهنگهای مختلف دارای تعاریف متعددی است.تعریف شما از الاهیات چیست؟ الهیات(تئولوژی) از معرفت ورزی در بارۀ «امر الهی» در صورتهای بسیار متنوع آن(امر متعالی، امر قدسی و...)...
  • دلالتهای بهار بر جاری اعماق زندگی ایرانی (دوشنبه 1 فروردین‌ماه سال 1390 09:21)
    ماشینیزم ومصرف پرستی ِ نظام سرمایه داری از خطاهای پرهزینۀ انسان مدرن بود. این، به علاوۀ لغزشهای معرفتی مانند پوزیتیویسم واثبات گرایی، بشر را به « شیء وار» دیدن کائنات سوق داد. جهان بیکران، صرفاً به موضوعی برای کنجکاوی هاو تحلیل های خشک عقلی و یا تشریحات علمی فروکاسته شد. ساحات وسطوح دیگر معرفت وزبان بشر به حاشیه رفت و...
  • سازمانهای غیر دولتی ایران و نیاز به « منطق سیمرغی» (چهارشنبه 25 اسفند‌ماه سال 1389 07:46)
    یادداشتی کوتاه از فراستخواه نقل از ویژه نامه جشنواره جامعه سالم وتوانمند مؤسسه رشد،حمایت واندیشه شماره 8، زمستان 1389 سازمانهای مردم نهاد و غیر دولتی ( سمن ها ) وقتی جدا از هم اند ، سعۀ استعدادهای عظیم خود را چندان نمی توانند از قوه به فعل برسانند. سمن ها سرشار از حسّ مسؤولیت مردم برای پویش های انساندوستانه ومعطوف...
  • دربارۀ سنت فکری چپ متن ویراستۀ گفتگو با فراستخواه (شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1389 07:20)
    این گفتگو مدتی پیش انجام شده بود و صورتی تبدیل شده به مقاله از آن، در صفحه اندیشه روزنامه روزگار چاپ شده است: روزگار، ش 1460 ، 12 اسفند 1389، صفحۀ اندیشه(11) فراز وفرود جریان فکری چپ در ‌ایران و رقابت میان آنها و دیگر جریانات فکری را چگونه ارزیابی می کنید؟آیا ضعف وفتور رقبای چپ می تواند زمینه ای برای فعال شدن او فراهم...
  • «درد نوشتی» نه برای همۀ غصه های این سرزمین (سه‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1389 09:31)
    قرار بر این است که ما آدمیان با هم زندگی اجتماعی بکنیم. مبنایی ترین «اعتبار عقل عملی» که بلافاصله پس از این «قانون نانوشتۀ بشری» به میان می آید، عدل و داد است. «حُسن عدالت» و «قُبح ستم»، سنگ زیرین ساختمان جامعۀ انسانی است. حقانیت دین نیز اگر هست ، منوط به عدالت است. آن نوع دین ورزی که موجب بی عدالتی و قرین ستمگری...
  • فراتحلیل تعداد 56 تحقیق ایرانی درباب دین ورزی (چهارشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1389 20:25)
    متن کامل وتحریر یافته سخنرانی بهمن 1389 فراستخواه درباره «روندها وآینده های دین ورزی در ایران» در همایش توسعه فرهنگی ،راهبردها و هشدارها دانشگاه آزاد اسلامی اراک مقدمه آنچه می آید خلاصۀ فشرده ای از تحقیق نویسنده به روش فراتحلیل، بر روی 56 پژوهش صورت گرفته درباب دین باوری ودینداری در ایران است. نویسندۀ کم بضاعت آرزو می...
  • پناه بردن از جور ایدئولوژى به خیر اخلاقی (یکشنبه 17 بهمن‌ماه سال 1389 16:46)
    دربارۀ اخلاقی بودن و اخلاقی نبودنِ امر سیاسی متن ویراستۀ یادداشت 17 بهمن 1389 مأخذ: سایت دیپلماسی ایرانی http://www.irdiplomacy.ir/index.php?Lang=fa&Page=26&Action=DWritingArchiveView طرح مسأله درآمیخته شدن صورتی ایدئولوژیک از امر دینی با شیوه ای نسنجیده از امر کشور داری، برای برخی کشورها منشأ مشکلات و...
  • چگونه می توان دانشگاه های با کیفیت داشت؟ (یکشنبه 10 بهمن‌ماه سال 1389 07:56)
    خلاصه و ویراستۀ مصاحبه با فراستخواه چاپ شده در نشریه پیام آموزش ، ش8، آبان 1389، صص2-4 1 . با عنایت به تخصص و تجربه ای که در حوزه مباحث آموزش عالی دارید، بفرمایید مهمترین چالش های فعلی و پیش روی آموزش کشور کدامند ؟ جامعۀ ما بدون تثبیت آمادگی های لازم و در شرایط درونی نامناسبی ، به جهانی در حال دگرگونیهای عمیق پارادیمی...
  • مدرسۀ ایرانی : در کشاکش دو منطق متفاوت (دوشنبه 27 دی‌ماه سال 1389 07:11)
    پاسخ فراستخواه به پرسش‌های خبرنگار مهر : http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1232409 http://www.isphilosophy.ir/post-1406.aspx اهداف آموزش و پرورش را چگونه تبیین می‌کنید؟ آموزش و پرورش ما دو نوع اهداف دارد. یک دسته اهداف آشکار و « تدوین شده و نوشته شده» است که در اسناد رسمی می آیند و دستۀ دوم اهداف...
  • الهیات سیاسی ادغام شده و تمایز یافته؛بازرگان و حائری (یکشنبه 19 دی‌ماه سال 1389 07:12)
    الهیات سیاسی ادغام شده و الهیات سیاسی تمایز یافته؛ مقایسۀ بازرگان و حائری متن ویراستۀ مقاله چاپ شده در مهرنامه شماره 8، دیماه 1389 بیان مسأله «آخرت و خدا؛ تنها برنامه بعثت انبیا» آخرین گفتار صورت بندی شدۀ مهندس مهدى بازرگان در سال 1371بود . پس از ایراد آن در انجمن اسلامی مهندسین ، با ملاحظاتی در خود انجمن مواجه شد....
  • اقتصاد معیشتی، انسانیت ما را تباه می کند (چهارشنبه 15 دی‌ماه سال 1389 12:35)
    متن تحریر یافتۀ سخنرانی آذرماه 1389 فراستخواه دربارۀ تحولات مفهومی کار وفراغت در مؤسسۀ «رشد ، حمایت و اندیشه» تعریف «زمان فراغت» زمانی از زندگی است که افراد، آن را با علاقه بیشتری تجربه می­کنند و دوست دارند در آن فعالیتی ناملتزمانه، غیراجباری و مطابق با علایق خود را انجام بدهند. انتظار می رود فعالیتی که در این زمان...
  • «ایران»؟ کدام ایران؟ کدام نوع از جامعۀ ایرانی؟ (سه‌شنبه 7 دی‌ماه سال 1389 17:11)
    در پاسخ به سؤال و فراخوان عمومی یک ایرانی او چنین نوشته بود که « این روزها از همه میپرسم و در وبلاگ اعلان همگانی نموده ام که: ((دوست دارید ایرانی که در آن زندگی می کنید چگونه باشد؟)) خیلی مشتاقم تا جوابتان را به این سوال بدانم. » پاسخ ناچیز بنده به این سؤال با اهمیت را در زیر می خوانید: یک. ایرانی بودن ما به چیست؟...
  • نُمایی از دین ورزیدن جوانان طبقه متوسط جدید شهری (پنج‌شنبه 25 آذر‌ماه سال 1389 06:09)
    خلاصه ای از یک مطالعه موردی دربارۀ مراسم دهۀ محرم در تهران چکیده هدف از مطالعه ، دستیابی به فهم بیشتر دربارۀ نوع دین ورزی جوانان طبقۀ متوسط شهری در ایران با مطالعه ای موردی در چند منطقه از تهران است. از روش کیفی مشاهدۀ مشارکتی استفاده شده است. نتیجه مطالعه این بود که الگوهای دین ورزی جوانان در حال تحول عمیق و گسترده...
  • مسائل اجتماعی وفرهنگی را چه کنیم؟ (شنبه 13 آذر‌ماه سال 1389 07:27)
    مسأله ها؛ حوزۀ عمومی، پژوهشهای علمی متن مصاحبه با فراستخواه در ویژه نامه «کنفرانس ملی پژوهش اجتماعی و فرهنگی» آذر89 نقل از سایت انجمن جامعه شناسی ایران مسائل اجتماعی وفرهنگی ؛ از حوزۀ عمومی تا پژوهشهای علمی http://www.isa.org.ir / congress-discussion/3251 ۱- پیشینه و کارنامه پژوهش‌های اجتماعی و فرهنگی در کشور چگونه...
  • اخلاق غیر دینی و دین غیر اخلاقی (یکشنبه 7 آذر‌ماه سال 1389 19:08)
    بحثی درباب نسبت میان «دین ورزیدن» و «اخلاقی بودن» خلاصۀ مقاله ..... در مقام تحلیل بیشتر می توان شش حالت را تصورکرد: 1. اخلاق مبتنی بر گرایش به امر متعالی 2. اخلاق دینی 3. اخلاق غیر دینی 4.دین اخلاقی 5. دین خلاف اخلاق 6. دین غیر قابل تقلیل به اخلاق...... 1. اخلاق مبتنی بر گرایش به امر متعالی در این حالت ، اخلاقی بودن...
  • بودن ونبودن فلسفه ، ونه روز فلسفه مسأله این است (یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1389 16:53)
    پاسخ مقصود فراستخواه به اقتراح روزنامه شرق پرونده ای برای روز جهانی فلسفه ؛ شرق، 29 آبان، ضمیمۀ اول هفته: ص17 سؤال1.بودن یا نبودن روز فلسفه چه تفاوتی دارد؟ پاسخ: مهمتر از «بودن یا نبودن روز فلسفه در ایران»، «بودن یا بودن خود فلسفه ورزیدن در ایران» است. فلسفه ورزیدن چیزی فراتر از داشتن یک برنامۀ رسمی فلسفه در این یا آن...
  • چرا آموزش دانشگاهی در علوم انسانی واجتماعی ، مطلوب نیست؟ (چهارشنبه 26 آبان‌ماه سال 1389 17:53)
    متن کامل بحث ارائه شده در همایش «آموزش علوم انسانی»، پژوهشکده مطالعات فرهنگی واجتماعی 25 آبان 1389 دانشگاه تهران، دانشکده مطالعات جهان، سالن حنّانه ابتدا لازم است روشن کنم که مراد بنده از آموزش دانشگاهی ، فرایند یاددهی ویادگیری در کلاسهای درسی علوم انسانی واجتماعی است. این فرایند به زعم بنده که خود بیش از دو دهه است...
( تعداد کل: 348 )
<<   1      ...      8     9     10      11      12   >>
صفحات
( تعداد کل: 348 )
<<   1      ...      8     9     10      11      12   >>
صفحات