X
تبلیغات
رایتل

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی برای اطلاع رسانی دیدگاه ها و اطلاع یابی از ملاحظات خوانندگان

عناوین آخرین یادداشت‌ها

  • چرا ولایت عامّه نتوانست در درون ساختی عرفی از دولت جذب شود؟ (سه‌شنبه 5 مهر‌ماه سال 1390 07:05)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 جمع بندی ونتیجه گیری برای تبارشناسی «ولایت عامه»هفت گفتمان تحلیل تاریخی شد که عبارت بودند از 1.گفتمان «پیامبر- زمامدار»، 2و3.گفتمانهای رقیب خلافت و وصایت، 4.گفتمان«امامت- زمامداری» ، 5.گفتمان «غیبت»، 6.گفتمان نیابت و سرانجام 7.گفتمان فقه. گفتمان...
  • دو نسخۀ حداقلی وحداکثری از گفتمان ولایت عامّه (یکشنبه 3 مهر‌ماه سال 1390 13:27)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» .....بخش7 نسخۀ حداقلی ؛ «زمامدار– فقیه» در اوایل غیبت کبری و مقارن اقتدار آل بویه که شیعه اقلیت مطرحی در جهان اسلام و مستظهر به حمایت قدرتهای منطقه ای شده بود، نخستین صورت بندیهای گفتمان حداقلی «زمامدار–...
  • گفتمان فقه ؛ و چهار نسخۀ تاریخی از «ولایت فقیه» (پنج‌شنبه 31 شهریور‌ماه سال 1390 10:43)
    800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» بخش 6 نفوذ گفتمانی ِ «نیابت عام» در میان متشرعه؛ در خانه ها و کوچه و بازار، با «نظام اِفتای شرعی» تحت عنوان «فقه»...
  • گفتمان غیبت و نیابت (چهارشنبه 30 شهریور‌ماه سال 1390 08:05)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» بخش5 سیطرۀ نسخۀ استبدادی نظام خلافت، با ایجاد اختناق و انسداد علیه شیعه ، موجب تکوین گفتمان «غیبت» شده بود. گفتمان «غیبت» نیز دارای...
  • گفتمان «امامت- زمامداری» (سه‌شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1390 08:19)
    تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» بخش 4 فشار وسرکوبی که از سوی نسخۀ اقتدارگرای گفتمان خلافت بر گفتمان وصایت وارد می آمد، سبب شد فِرَق مختلف شیعه، هویت سیاسی پیدا بکند و با انواع اسطوره ها وداستانها درآمیزد، شاهدش فاجعۀ خونین کربلا و حرکتهای بعدی مانند توابین، مختار و زید بود (اصفهانی،1416). ابعاد غلوّ آمیز...
  • دو گفتمان رقیب: خلافت و وصایت (دوشنبه 28 شهریور‌ماه سال 1390 06:53)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» بخش 3 با رحلت پیامبر، دو گفتمان رقیب تازه به میدان اجتماعی اسلام آمدند. گفتمان مسلط، «خلافت» بود که شیوخ قریش آن را نمایندگی می کردند...
  • گفتمان «پیامبر- زمامدار» (یکشنبه 27 شهریور‌ماه سال 1390 07:05)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» بخش 2 وقتی ریشه های تاریخی حکمرانی فقیه را پی جویی می کنیم، به عصر پیامبر اسلام وگفتمان «پیامبر- زمامدار» می رسیم. چطور شد که از...
  • تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» (شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1390 06:51)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 منتشر شده در مهرنامه 14 صص74-76 بخش 1 طرح مسأله وروش بررسی در مقاله ای کوتاه ، نویسنده می کوشد مفهوم حکمرانی فقهای شیعه را با روش تحلیل گفتمان وتبار شناسی مورد بررسی اجمالی قرار بدهد. این یک بحث برون دینی است و انتظار می رود از مداخلۀ عقاید درون...
  • روحیات ایرانیان؛ (زمینه کاوی تاریخی واجتماعی) (چهارشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1390 08:16)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 متن ویراستۀ گفت‌و‌گوی احسان عابدی با مقصود فراستخواه؛ نقل از سایت باران در سالی که گذشت بنیاد فرهنگی مهندس بازرگان محل برگزاری نشست‌هایی با عنوان «بررسی روحیات ایرانیان» بود. در این نشست‌ها دکتر مقصود فراستخواه تلا‌ش کرد که خلق و خوی ایرانیان را...
  • نقد مردم ؛ تعقیب سایه های بلند خویش (یکشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1390 11:10)
    فکر وعمل انتقادی در تاریخ و فرهنگ وجامعه ما چندان فرصت رشد وگسترش نیافته است ونهادمند نیز اصلا نشده است. به جای نقد ، غالبا یا تملق وتعارف و ثناگویی بود یا ردّ و لعن و تقبیح وناسزاگویی . بحث حاضر در صدد بررسی ریشه های این قضیه نیست. بسیار سخن گفته شده است که مثلا ساختارهای استبدادی ودولت گرایی و تصلب قدرت تا چه حد...
  • دین؛ در شرایط «پسا سکولار» (شنبه 22 مرداد‌ماه سال 1390 07:56)
    متن تحریر یافته سخنرانی فراستخواه در گروه علمی- تخصصی جامعه‌شناسی دین انجمن جامعه‌شناسی ایران قسمت سوم وپایانی : ساخت اجتماعی؛ افقی ،چند ذهنی وچند مرکزی شده است در این قسمت می‌خواهم توضیح بدهم که چگونه با تحول ساخت اجتماعی، صوَر دین‌ورزی و ساخت اجتماعی دین‌ورزی نیز ، در تغییر و تبدل است . آنچه که در زندگی روزمره امروز...
  • نمی توان از مردمان مدرن انتظار داشت که دین ورزی پیشامدرن بکنند (چهارشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1390 07:46)
    متن تحریر یافته سخنرانی فراستخواه در گروه علمی- تخصصی جامعه‌شناسی دین انجمن جامعه‌شناسی ایران قسمت دوم: توضیح دین‌ورزی در آفاق فکری امروز ...اکنون سؤال این است که از این آفاق جدید، دین‌ورزی چگونه دیده می‌شود یا چگونه توضیح داده می‌شود. به چند مدخل از این بحث در اینجا اشاره می‌کنم . 1. دین ورزی همان است که در زندگی...
  • آیا امر دینی در آفاق مابعد مدرن ، قابل توضیح هست؟ (سه‌شنبه 18 مرداد‌ماه سال 1390 08:18)
    متن تحریر یافته سخنرانی فراستخواه با عنوان «ساخت اجتماعی دین‌ورزیدن» در گروه علمی- تخصصی جامعه‌شناسی دین انجمن جامعه‌شناسی ایران 1389 بحث حاضر بنده شاید حاوی کوششی باشد برای اینکه در باب دین‌ورزی به مثابۀ واقعیت اجتماعی تأملی صورت بگیرد. آفاق فکری جدید بشر سبب شده است که تأملات بی‌سابقه‌ای در باب دین به میان بیاید....
  • دایرۀ امر دین ورزی وسیع است (پنج‌شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1390 04:59)
    بخش سوم وپایانی نتیجه گیری اکنـون از مفـروضات و دعاوی که عرض کردم ، اجمالا چند فقـره نتیجه می گیرم تا نقادی بشود: یکم. دایرۀ امر دین ورزی وسیع است دنیای دینداری به معنای عام (و مسلمانی به معنای خاص) بسیار بزرگ و فراخ است. وقتی یک جامعه مثل ایران را در نظر بگیریم، این جامعه دارای دوره ­های مختلف تحوّل تاریخی بوده است و...
  • تکثر سنتهای فکری (چهارشنبه 12 مرداد‌ماه سال 1390 04:57)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 بخش دوم دعاوی بحث الف.سنتهای فکری، همه بعداً به وجود آمدند(تاریخی هستند) سنتهای فـکری در اسلام، ساختارهایی پیشین نبودند و همه به صورت پسین و در طول تاریخ اسلام به وجود آمده­اند. حتی قدیمی­ترین این سنتها را نیز که از نظر می گذرانید (مانند حدیث­گرایی،...
  • دین ورزیدن به میانجیگری سنت های فکری (سه‌شنبه 11 مرداد‌ماه سال 1390 04:53)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 کسانی هستند که کم وبیش از زندگی دینی، کسب معنا و مطلوبیت می کنند. بحث زیر را برای نقد شدن به آنان تقدیم می دارم . بی مناسبت با این ماه نیست. مقاله پیشتر باعنوان « زمانی که نگهبانی دین مانع دینداری می شود » در روزنامۀ « اعتماد » شماره « 17/5/87 »...
  • تاریخ خاطره ای، تاریخ حافظه ای، تاریخ انتقادی (یکشنبه 9 مرداد‌ماه سال 1390 06:55)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 پاسخ کوتاه فراستخواه به نظر خواهی شهروند امروز شهروند امروز نظر اینجانب را دربارۀ حافظۀ تاریخی ایرانیان پرسید. سؤال این بود: آیا حافظۀ تاریخی ما ایرانیان چقدر است؟ کوتاه مدت است یا بلند مدت؟ در زیر؛ ویراستۀ پاسخ بنده: (منتشر شده در شماره 5 آن...
  • دانشگاه آینده (پنج‌شنبه 6 مرداد‌ماه سال 1390 08:11)
    دانشگاه­ها در عصر پسامدرن تأملی در افق تحولات پنجمین و آخرین قسمت متن تحریر یافتۀ سخنرانی مقصود فراستخواه تابستان 90 بخش پایانی دانشگاه امروز وفردا دانشگاهی متفاوت با دیروز است ..... 5. کارویژه های دانشگاه آینده کارویژه های دانشگاه در چشم انداز آینده چیست؟ ابتدا به کارویژه های پژوهشی وخدمات دانشی دانشگاه اشاره بکنم....
  • تحول در ساختار ،سازمان ، ارزشها ومأموریت دانشگاه ها (سه‌شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1390 07:48)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 دانشگاه­ها در عصر پسامدرن تأملی در افق تحولات قسمت چهارم متن تحریر یافتۀ سخنرانی مقصود فراستخواه تابستان 90 Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 بخش چهارم صورت بندی های دیروزی و مرسوم دانشگاهی، امروز نمی توانند توضیح...
  • نظریه های دانشگاه پسامدرن (شنبه 1 مرداد‌ماه سال 1390 07:00)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 دانشگاه­ها در عصر پسامدرن تأملی در افق تحولات/3 ادامۀ متن تحریر یافتۀ سخنرانی مقصود فراستخواه تابستان 9 0 بخش سوم نظریه های دانشگاه پسامدرن بار دیگر به ساقۀ اصلی بحث بر گردیم. به هر حال در دنیای پیشرو، درست مانند خود مدرنیته، دانشگاه نیز موضوع...
  • چند پارگی جامعۀ ایران وشکاف دولت -ملت (چهارشنبه 29 تیر‌ماه سال 1390 11:35)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 ادامه متن تحریر یافتۀ سخنرانی مقصود فراستخواه تابستان 90 Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 دانشگاه­ها در عصر پسامدرن تأملی در افق تحولات/2 (دنبالۀ سخنرانی /بخش دوم) وضعیت «مابعد مدرن» ودو گرایش متمایز در آن...
  • دانشگاه ها در عصر پسامدرن؛ تأملی در افق تحولات (یکشنبه 26 تیر‌ماه سال 1390 19:52)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 متن تحریر یافتۀ سخنرانی مقصود فراستخواه تابستان 90 بخش اول در بحث حاضر مطالبی درباب وضعیت دانشگاه در شرایط مابعد مدرن با شما همکاران علمی ومحققان ودانشگاهیان ودانشجویان گرامی در میان می گذارم . به امید حق مقدمه ای باشد برای اندیشه های میان ذهنی و...
  • شریعتی ، جامعه شناسی دین و ایدئولوژی (شنبه 21 خرداد‌ماه سال 1390 07:33)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 منتشر شده در مهرنامه، خرداد 90، ش 12: صص74-75 مقدمه: روشنفکری دینی همچون نهاد روشنفکری دینی از نوع شریعتی در جامعه ما نهادینه شده است. یک گفتمان وقتی می توان گفت در جامعه نهادمند شده که از نسل اول به نسل دوم ونسلهای بعدی انتقال پیدا بکند وهمچنان...
  • ومرگ ، ترجیع بند یک ترانه شد.... (چهارشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1390 18:59)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 ودختری در پی پدر دوید ومرگ ، ترجیع بند یک ترانه شد.... ***** گورستان، آرامگاه روانهای روشن و جانهای بی قرار است. مرگ، آن سوی نزدیک زندگی ماست؛ «در مردگان خویش نظر می بندیم... ونوبت خویش را انتظار می کشیم...» [1] . «آری گفتن» به زندگی با همۀ ابهامات...
  • پس افتادگی نظام آموزشی رسمی ما از «زیست جهان اجتماعی» (سه‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1390 09:07)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 خلاصه سخنرانی فراستخواه در همایش بین المللی اندیشه های نوین در پژوهش و آموزش دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا 4 خرداد1390 بیان مسأله: سرمایه های انسانی از مهمترین مزیتهای نسبی جامعۀ ما در شرایط رقابتی امروز جهان است. جمعیت آموزش...
  • ریشه های بحران اخلاقی در جامعۀ کنونی ما (یکشنبه 1 خرداد‌ماه سال 1390 07:57)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 در نشستی ؛ با حضور محمد مالجو و مقصود فراستخواه به نقل از روزنامۀ روزگار، 1390/3/1 ص8 -9 روزگار: خبر اخراج دو بیمار از بیمارستان و رها شدن‌شان در بیابان‌ها، در زمان خود واکنش‌هایی را به همراه داشت. از طرفی اظهارات و توجیهات مقامات وزارت بهداشت،...
  • برنامه درسی آینده ایران (پنج‌شنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1390 10:21)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 چکیده و بخشهایی منتخب از مقالۀ ارائه شده در همایش تحول بنیادین در نظام برنامه درسی ایران دانشگاه فردوسی مشهد 28 اردیبهشت ماه 1390 ظهور محیطهای نوین یادگیری ، همانطور که امکانات و آفاق نوپدیدی برای «برنامه درسی» فراهم آورده است ، آن را با مسأله ها...
  • بر دانشگاه وآموزش عالی ما در دهۀ 80 چه گذشت؟ (چهارشنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1390 08:56)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 متن کامل گفتگو با مقصود فراستخواه که مجله مهرنامه انجام داده بود و متأسفانه با تبدیل یکجانبۀ آن به یادداشت، در یازدهمین شماره آن مجله در اردیبهشت 1390 منتشر شد در دهه ۸۰ ، دانشگاه به عنوان یک نهاد بسیار مورد توجه قرار گرفت و به خصوص درباره...
  • تفکر اجتماعی در عسرت (شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1390 09:37)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 گفت وگو با مقصود فراستخواه فروردین 1390 منتشر شده در سایت انجمن جامعه شناسی ایران http://www.isa.org.ir/congress-discussion/3690 آ قای دکتر فراستخواه، اگر موافق باشید، گفت‌وگو را با این پرسش شروع کنیم که رابطه نظری میان تفکر اجتماعی و علوم...
  • زخمهای جهان ما؛ از سید جمال تا به امروز (شنبه 27 فروردین‌ماه سال 1390 07:26)
    Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 زخمهای جهان ما؛ از دنیای استعماری عصر «سید جمال» تا دنیای مابعد صنعتی امروز منتشر شده در مهرنامه 10 ویژه نامه نوروز1390: 117-119 جوامع نامنظم ؛ گفتمانهای نامنظم برخی محققان جدّیِ تاریخ معاصر ایران ضمن توصیف کوششها ، تکاپوها ، مبارزات وآراء «سید...
( تعداد کل: 366 )
<<   1      ...      9     10      11      12     13   >>
صفحات
( تعداد کل: 366 )
<<   1      ...      9     10      11      12     13   >>
صفحات