X
تبلیغات
رایتل

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی برای اطلاع رسانی دیدگاه ها و اطلاع یابی از ملاحظات خوانندگان

عناوین آخرین یادداشت‌ها

  • جامعه‏شناسی دانشگاه پس از انقلاب (پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1393 05:17)
    میزگرد مجله «سخن ما» گفتگوی محمد جواد روح با محمدامین قانعی‏راد و مقصود فراستخواه (سخن ما،مهر 1393،صص37-44) خلاصه عرایض اینجانب در گفتگو: 1. رابطه حکومت با دانشگاه در قبل وبعد انقلاب : § قبل از انقلاب : میل به کنترل سیاسی § بعد انقلاب: میل به کنترل سیاسی، ایدئولوژیک ومعرفت شناختی(با انقلاب فرهنگی، دانشگاه به تصرف...
  • وبینار : مسؤولیت اجتماعی آموزش عالی ودانشگاه ها (جمعه 23 آبان‌ماه سال 1393 07:18)
  • غمخواری با خدا؛ تأملی دربارۀ شرّ و نقدی بر الهیات مبالغه آمیز (سه‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1393 09:23)
    یادداشتی است که در شب عاشورا با خود نوشتم وشاید با مخاطبی نیز که نقد کند 13 آبان ماه 1393 یکی از دل آزارترین مشخصات شرایط بشری ما، وجود شرّ در این عالَم است. مسألۀ شرّ ذهن متفکران جدّی را خسته وکوفته کرده است. موضوع شرّ، پرسشی سهمگین از امر الهی است. انواع استدلالها که به برهان شرّ معروف اند گاهی به نتیجه می رسند که...
  • [ بدون عنوان ] (سه‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1393 20:55)
    http://farasatkhah3.blogsky.com/ تأمل تنهایی من
  • دربارۀ علوم انسانی (دوشنبه 5 آبان‌ماه سال 1393 12:41)
    http://www.farhangemrooz.com/news/23544 مقصود فراستخواه در گفت‎وگو با «فرهنگ امروز»/ بخش دوم؛ علوم انسانی در جامعۀ ما رو به زوال است در جامعه‎ی ما علوم انسانی رفته‌رفته تهی و ناکارآمد شده است، به‎طوری‌که افراد بیشتر با رتبه‎های پایین و غالباً هم از سر ناچاری و برای گرفتن مدرکی به این رشته‎ها روی می‎آورند و پذیرفته...
  • دربارۀ توسعه جامعه ایرانی (دوشنبه 5 آبان‌ماه سال 1393 12:38)
    http://www.farhangemrooz.com/news/23543 مقصود فراستخواه در گفت‎وگو با «فرهنگ امروز»/ قسمت اول؛ در کجای شاخص «لگاتوم» ایستاده‌ایم؟ اینجا چیزی وجود دارد که مهم‎تر از تولید ناخالص ملی است، تولید ناخالص شادی؛ یعنی به جای تولید ناخالص ملی در امر اقتصاد، تولید ناخالص شادی ملی مطرح شده است. مردمانی که فقط تولید و درآمدشان...
  • جامعه شناسی تشیع و شیعه شناسی انتقادی (سه‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1393 04:20)
    برنامه بحث وگفتگو را در اینجا ببینید: http://www.socio-shia.com/index.php/news-reports/90-mainnews/225-shieshenasi-enteghadi-jame-shenasi-tashayo-naghdha-nesbatha
  • علم ومدرنیته ایرانی (شنبه 26 مهر‌ماه سال 1393 18:47)
    همچنین در این خصوص نگاه کنید به بحث قبلی فراستخواه دربارۀ مدرنیته ایرانی، تابستان 89 مدرنیته ایرانی منتشر شده در ویژه نامه شرق، 18 شهریور1389 http://s1.picofile.com/d/c3bcae8a-6899-4e1f-b3b1-1623d421b336/Iranian_Modernity.pdf
  • «حکومت-مدرسه»، «فقیه- مدرسه» و «بیت –مدرسه» به جای «دانشگاه» (سه‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1393 05:20)
    تأمل در مکانهای آموزشی تاریخ ما و تفاوت آنها با نهاد دانشگاه * مدعای این بحث چیست؟ یک تفاوت عمده میان جهان اسلام با اروپا این بود که در آنجا، نخستین دانشگاهیان، هویت حرفه ای وصنفی تا حد زیاد مستقلی داشتند اما در جهان اسلام چنین نبود. در اینجا حرفه ها وصنوف نتوانست به مثابۀ نهادهای شهری واجتماعی مستقل شکل بگیرند. از...
  • دانش به میان ما انتقال یافت ولی در جامعۀ ما تأسیس نشد، چرا؟ (سه‌شنبه 15 مهر‌ماه سال 1393 09:19)
    * حتی در عصر زرین تمدن ما هم، تسرّی وانتقال دانش از دورۀ تمدن باستانی به درون جوامع مسلمان عمدتا به صورت فردی و متفرقه بود و عمق تأسیسی و نهادی نداشت. درنتیجه دانشگاه به مثابه یک نهاد، توسعه نیافت. آنچه وجود داشت دانشمندان برجسته بودند و اَعمال دانشی آنان مانند طبابت وتحقیق وتألیف وترجمه واحیانا آموزش های موردی و حلقه...
  • برنامه سخنرانی انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری : تأمل در اخلاقی بودن علم ورزی (شنبه 12 مهر‌ماه سال 1393 07:25)
  • چرا ما نتوانستیم دانشگاه داشته باشیم؟ (شنبه 5 مهر‌ماه سال 1393 08:55)
    بخش دوم از مقاله دانشگاه به مناسبت سال تحصیلی جدید مأخذ: فراستخواه، مقصود(1391) دانشگاه. دانشنامه جهان اسلام، ج17، 92-103، تهران: بنیاد دائره المعارف اسلامی. در جهان اسلام حتی در عصر زرین تمدنی آن، دانشگاه به معنای اروپایی کلمه به وجود نیامد. کارنامه جهان اسلام از سطح ستارگان و نخبگان برجسته فراتر نرفت و به سطح...
  • دانشگاه، نهاد آگاهی مدرن (سه‌شنبه 1 مهر‌ماه سال 1393 09:58)
    آ نچه در چند قسمت این وبلاگ به مناسبت آغاز سال تحصیلی 93-94 دانشگاه ها ارائه می شود، بخش هایی از مقاله دائره المعارفی اینجانب در دانشنامه جهان اسلام است ، با این نشانی: فراستخواه، مقصود(1391) دانشگاه. دانشنامه جهان اسلام، ج17، 92-103، تهران: بنیاد دائره المعارف اسلامی. به مناسبت آغاز مهر ماه بخش اول پیشینۀ تاریخی...
  • شبکه های مجازی ؛ رهایی بخش یا وهمناک (چهارشنبه 19 شهریور‌ماه سال 1393 16:16)
    (تأملی در تأثیر اجتماعی تکنولوژی های نوین) مقصود فراستخواه منتشر شده در مهرنامه، سال پنجم، شماره 36، تیر 1393، ص124 یک.مقدمه و طرح مسأله حدود نیم قرن پیش،در دهه های 60 و 70 قرن بیستم و مقارن به عرصه آمدن نخستین نسل های کامپیوتر در آمریکا، الوین تافلر از « شوک آینده» خبر داد و توضیح داد که مردم جهان باید خود را برای...
  • اخلاقی بودن دولتیان به چیست؟ به بهانه حرفهای رئیس جمهور (چهارشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1393 21:28)
    مصاحبه محسن آزموده با مقصود فراستخواه منتشر شده در «اعتماد»، 12 شهریور93 § یکی از موضوعاتی که این روزها محل بحث و بررسی های فراوان است، اظهار نظرهای اخیر آقای حسن روحانی رئیس جمهور با بیانی تند است. درباره این سخنان صاحبنظران و منتقدان از منظرهای مختلفی سخن گفتند. مثبت یا منفی بودن نظر خودتان را بفرمایید و توصیه و...
  • نقدی بر نحوۀ اجرای خصوصی سازی در آموزش عالی ایران (دوشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1393 05:26)
    دانشگاه در سه مدل؛ 1. ابزار ایدئولوژی دولت، 2.فروشگاه مدرک و 3. فضایی آزاد برای تولید ومبادلۀ دانش ومعنا وتفکر انتقادی متن ویراستۀ گفتگوی فوادشمس با مقصود فراستخواه منتشر شده در هفته نامه صدا 1/6/1393:صص 35-36 از نظر رویکرد مدیریتی و اقتصادی چه رویکرد هایی برای اداره دانشگاه ها در جهان و ایران وجود دارد ؟ از نظر شما...
  • استیضاح و محکمات اخلاقی جامعه (دوشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1393 07:04)
    مقصود فراستخواه منتشر شده در اعتماد 27 مرداد93 این یادداشت تأملی است بر استیضاح وزیر علوم؛ از منظر زبان ونشانه شناسی. از متن استیضاحیه بنا برعرف معقول انتظار می رود منطق وزبان حقوقی داشته باشد و کمتر به ایدئولوژی ها و مناقشات سیاسی ومنازعات قدرت آغشته شود. کلمات وعبارتهایی در این متن آمده است؛ مانند بورسیه های دکتری،...
  • در ظرف وارونه آبی نمی چکد (دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 15:32)
    متن گفت و گوی فهیمه ابراهیمی با مقصود فراستخواه/ 30 تیر93...
  • چگونه با تغییر نگاه وبا عمل خویش می توانیم زندگی مان را بهبود ببخشیم (پنج‌شنبه 15 خرداد‌ماه سال 1393 07:44)
    ا ز مجموعه بحث های فراستخواه در کانون فرهنگی شید زندگی هدفمند-2 اردیبهشت 93 مقدمه خدمت دوستان و خانم‌ها و آقایان سلام عرض می کنم. قبل از بحث اصلی ام، در آیاتی که توسط یکی از حضار تلاوت شد، نکته‌ای به ذهنم متبادر شد که می‌‌خواهم خدمت شما عرض بکنم. ممکن است در آن تاملی داشته باشیم. خوانده شد که "بلی من اسلم وجهه...
  • اصلاحیه سخنرانی آینده دانشگاه ودانشگاه آینده (دوشنبه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1393 10:02)
  • سخنرانی علمی : آینده دانشگاه و دانشگاه آینده (شنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال 1393 07:37)
  • به جای تغییر در مذهب، به تغییر انسان فکر کنیم (پنج‌شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1393 21:07)
    بخش آخر «شیعه شناسی انتقادی در ایران معاصر» چهار سنت علوم اجتماعی همان‌طور که دوستان علوم‌اجتماعی من می‌دانند، تا جایی که من درک کرده‌ام، چهار سنت در علوم اجتماعی وجود دارد: 1.سنت واقعیت اجتماعی، 2.سنت رفتار اجتماعی، 3.سنت تعریف اجتماعی و 4.سنت عمل اجتماعی. به طور مثال، در سنت اول که سنت واقعیت اجتماعی است ، دورکیم و...
  • مناقشات ما به جای سرمشق صلح، با سرمشق جنگ دنبال می شد (جمعه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1393 10:58)
    شیعه شناسی انتقادی در ایران معاصر؛ طرح بحثی تیپولوژیک سخنرانی مقصود فراستخواه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پیاده سازی وتهیه متن نوشتاری :مهدی سلیمانیه منتشر شده برای بار نخست: در سایت جامعه شناسی تشیع http://socio-shia.com/index.php/news-reports/90-mainnews/199-shiashenasi-enteghadi قسمت سوم سرمشق مباحثات ما...
  • شیعه شناسی انتقادی در ایران معاصر 2 (دوشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1393 12:31)
    سخنرانی مقصود فراستخواه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پ یاده سازی وتهیه متن نوشتاری :مهدی سلیمانیه منتشر شده برای بار نخست: در سایت جامعه شناسی تشیع http://socio-shia.com/index.php/news-reports/90-mainnews/199-shiashenasi-enteghadi قسمت دوم نحله‌های هفت‌گانه شیعه شناسی انتقادی 1.جستارگشایان آغازگر من در این‌جا...
  • شیعه شناسی انتقادی در ایران معاصر؛ طرح بحثی تیپولوژیک (پنج‌شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1393 11:16)
    سخنرانی مقصود فراستخواه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران پیاده سازی وتهیه متن نوشتاری :مهدی سلیمانیه منتشر شده برای بار نخست: در سایت جامعه شناسی تشیع http://socio-shia.com/index.php/news-reports/90-mainnews/199-shiashenasi-enteghadi مشخصات جلسه: سه شنبه 6 اسفند 92 دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزارکننده:...
  • من در این حسرت نوروزی چه کنم؟ (جمعه 1 فروردین‌ماه سال 1393 12:39)
    به مناسبت فرارسیدن سال 1393 خورشیدی مقصود فراستخواه نسیم بهاری می آید، اما مادری نیست تا به استقبال او جلوداری کند. صدای بازشدن پنجرۀ اتاقش همچنان در گوش جان طنین می اندازد و نشان تمنایی است که در ما ریشه دارد، از برای فائق آمدن به دیوارها و برای رهایی. آنک خورشید خسته از کار روزانه به استراحت کوتاه غروب می رود، نوبت...
  • زندگی هدفمند (چهارشنبه 14 اسفند‌ماه سال 1392 05:21)
    سخنرانی مقصود فراستخواه در کانون فرهنگی «شید» متن تحریر شده سخنرانی را از اینجا دریافت کنید
  • شیعه شناسی انتقادی در ایران معاصر: طرح بحثی تیپولوژیک (جمعه 2 اسفند‌ماه سال 1392 13:02)
    گروه دین انجمن جامعه‏شناسی ایران با همکاری انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار می‏کند : شیعه شناسی انتقادی در ایران معاصر: طرح بحثی تیپولوژیک سخنران: مقصود فراستخواه زمان: سه شنبه 6 اسفند 92ساعت 17-19 مکان: تهران، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران- سالن شهید مطهری اطلاعیه انجمن سایت انجمن
  • آن چیست که می خوانندش روشنفکری دینی؟ (جمعه 25 بهمن‌ماه سال 1392 19:18)
    روشنفکری دینی حق دارد که بحث انگیز باشد! اما درهرحال فهمیدنی است گفتگویی در مجله مهرنامه با عمادالدین باقی و مقصود فراستخواه منتشر شده در مهرنامه 33 پایان دی 92 صص164-171 متن کامل گفتگو را از اینجا دریافت کنید قسمتهایی برگرفته از سخنان فراستخواه در این گفتگو: من به زبان شخصی قائل نیستم. زبان امری اجتماعی است. واژه ها...
  • آیا در دورۀ «پساروشنفکری» به سر می بریم؟ به چه معنا؟ (شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1392 08:12)
    مصاحبه عظیم محمود آبادی با مقصود فراستخواه دربارۀ روشنفکران در جامعۀ امروز ایران منتشر شده در آسمان ش74 تاریخ 5 بهمن نود ودو، صص110-114 ارزیابی شما از وضعیت امروز روشنفکران و میزان تاثیر گذاری آنها در جامعه امروز ایران چیست؟ روشنفکران کلاسیک ما گویا از آنچه که می خواهند هُل بدهند، عقب مانده اند. این، هم مایۀ نگرانی...
( تعداد کل: 327 )
<<   1     2     3      4      5      ...      11   >>
صفحات
( تعداد کل: 327 )
<<   1     2     3      4      5      ...      11   >>
صفحات