X
تبلیغات
رایتل

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی برای اطلاع رسانی دیدگاه ها و اطلاع یابی از ملاحظات خوانندگان

عناوین آخرین یادداشت‌ها

  • دین را به عدالت و به اخلاق بسنجیم ونه برعکس (یکشنبه 21 تیر‌ماه سال 1394 08:01)
    بخشی از بحث مقصود فراستخواه در دفتر شورای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران ودر تبریز در مناسب های لیالی قدر 1394 با حذفهایی در روزنامه شرق، تاریخ 21 تیر صفحه 12 چاپ شده است. اولین بحثی که باید یادآوری کنم این است که عدالت مفهومی غیردینی و یا به تعبیر بهتر فرادینی است یعنی مذهبی و شرعی نیست و این دین است که باید...
  • توسعه وعلم در ایران؛ طرح ناتمام : گزارشی از سخنرانی مقصود فراستخواه در نشست جامعه شناسان ایرانی وجامعه ایرانی (جمعه 29 خرداد‌ماه سال 1394 20:12)
    با نقد و بررسی آثار و افکار دکترفرامرز رفیع پور دانشگاه خوارزمی، خرداد 1394 نقل از: http://jameeirani.ir/%D 9%86% D 8% AA%DB %8 C%D 8% AC%D 9%87 -%D 8% BA%D 9%84% D 8% A 8% D 9%87 -%D 8% B 2% D 8% A 8% D 8% A 7% D 9%86 -%D 8% AA%D 8% AC%D 9%88% DB %8 C%D 8% B 2 -%D 8% A 8% D 8% B 1 -%D 8% B 2% D 8% A 8% D 8% A 7% D...
  • آموزش و صلح (دوشنبه 18 خرداد‌ماه سال 1394 05:16)
    خلاصه ای از بحث ارائه شده مقصود فراستخواه در همایش نقش آموزش در صلح و توسعه پایدار با تأکید بر کشورهای در حال توسعه، 19 آبان ماه 93 ، دانشگاه صنعتی شریف جهل بزرگ ترین گناه بشر است. اگر در دنیا فقر ونابرابری و جباریت وخشونت هست، اگر هنوز بسیاری از ملتها از پایه ای ترین شرایط دموکراسی و رفاه اجتماعی و حقوق شهروندی محروم...
  • دانشجو و اصلاحات اجتماعی (دوشنبه 11 خرداد‌ماه سال 1394 07:39)
    متن سخنرانی فراستخواه با عنوان دانشجو و اصلاحات اجتماعی ایراد شده در مجمع سالانه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 § اصلاحات به مثابۀ راه حل اصلاحات بنا به درک بنده فکر و عمل معطوف به تغییر است منتها در شکل آرام ، تدریجی و مسالمت آمیز آن. همین فکر وعمل معطوف به تغییر در رویکرد...
  • توسعه وعلم در ایران؛ طرح ناتمام (سه‌شنبه 5 خرداد‌ماه سال 1394 12:50)
    ......
  • جامعۀ ایران و تحول در امر دینی (یکشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1394 15:37)
    شفقنا – دکتر مقصود فراستخواه که در رشته جامعه شناسی دین تحقیقات زیادی را انجام داده و در حال حاضر تدریس همین عنوان را در دانشگاه ها بر عهده دارد، معتقد است که نمی توان ویژگی ثابتی برای دینداران در نظر گرفت و افراد را با آن ملاک ها سنجید و در مورد دینداری آنها قضاوت کرد لذا کسانی که در حوزه دینی و عمومی جامعه...
  • «علم دینی» ، علم نیست بلکه ناعلم یا شبه‌علم است (پنج‌شنبه 10 اردیبهشت‌ماه سال 1394 10:41)
    گزارش مختصر از مناظره در دانشگاه تربیت مدرس: http://dinonline.com/doc/report/fa/4998/ مقصود فراستخواه: می‌خواهم با بیانی واقع‌گرایانه و انتقادی، کلی‌گویی‌ها را کنار بگذارم. من منتقد «علم دینی» هستم، همچنین منتقد سایر مفاهیمی مثل علم بومی و اسلامی‌سازی علوم و مفاهیمی هستم، پس سهم ناچیز بنده اینجا پرسش از «علم دینی»...
  • نسبت علم و دین در علوم انسانی (پنج‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1394 08:39)
  • جریان شناسی روشنفکری دینی (دوشنبه 17 فروردین‌ماه سال 1394 07:52)
    پدیدارشناسی روشنفکری دینی بحث شده در نشست دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران به یاد مهندس بازرگان 13 بهمن 93 مقصود فراستخواه گزارشی از این بحث طی زمستان 93؛ در «شرق»،«سخن ما» و «نافه» چاپ شده است اما متن زیر تحریر ویراسته ودقیق سخنرانی و از نظر مؤلف، قابل استناد است ترتیب بحث من بدین قرار خواهد بود: 1- مقدمه در باب...
  • چرا تجربه مدرنیته ایرانی به مدرنیزاسیون ناموفق تقلیل یافت؟ (سه‌شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1394 11:34)
    قسمت دوم متن تحریر شدۀ بحث فراستخواه در سلسله بحث های جامعه ایرانی وجامعه شناسان ایرانی دو. وضع ذهنی انسان ایرانی؛ تقدیر گرایی و بازتابهای مختلف آن تجربه مدرنیته در اروپا حاصل یک وضع ذهنی نوپدیدی در بشر بود . به انسان جدید اروپایی فعال در آن دوره حالتی دست داد که خود را فاعل شناسا و کارگزار جهان دانست. با این وضع ذهنی...
  • مدرنیته و ادراک ما از زمان (سه‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1393 10:48)
    متن تحریر شدۀ بحث فراستخواه در سلسله بحث های جامعه ایرانی وجامعه شناسان ایرانی،1393 پرسش این است که چرا تجربه مدرنیته در ایران دشوار بوده است و موفقیت و دستاوردهای آن رضایت بخش نیست؟ برخی محققان حتا به این نتیجه رسیده اند که «مردم ایران بیشتر از جوامع اروپایی مثل فرانسه وآلمان برای زندگی بهتر در جهان مدرن هزینه...
  • تاریخ اجتماعی علم وفناوری در جهان ودر ایران؛ با نگاهی به پویش های امروزی در فضاهای اجتماعی ما (سه‌شنبه 5 اسفند‌ماه سال 1393 04:53)
    سخنرانی مقصود فراستخواه در یکشنبه های انسان شناسی وفرهنگ با عنوان « تامل درباره تجربه علم و فن آوری در ایران »، 19 بهمن 93 بحث حاضر چند بخش را دربرمی گیرد: 1.مقایسه مدل خطی انتقال علم با مدل ساخته شدن اجتماعی علم 2.آرا درباب تکوین اجتماعی علم 3. تاریخ اجتماعی علم و انقلاب هایی که در آن روی داده است 4.مدلهای علم و...
  • انقلاب، دین، مردم و ارزیابی عملکرد سه دهه گذشته ما (دوشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1393 16:30)
    گفتگوی سمانه معارف با مقصود فراستخواه؛ بهمن 93 : * در زمان وقوع انقلاب اسلامی ایران، ما با دو دسته از دینداران مواجه بودیم؛ مومنانی که به صفوف مبارزه علیه رژیم گذشته پرداختند و حامی انقلاب بودند و دینداران و مومنانی که سکوت کردند یا همراه انقلاب نبودند. چرا نگاه دینداران جامعه ایران به مقوله انقلاب با هم متفاوت بود؟...
  • فضیلتهای خرد ورزی و علم ورزی (پنج‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1393 08:18)
    قسمت آخر متن تحریر شده سخنرانی در « انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری » با عنوان تأمل در اخلاقی بودن علم ورزی 14 مهرماه 93 چاپ شده در: یک. نشریه سخن ما ش 5 بهمن 93، صص20-22، دو .نشریه انجمن نگاه محتسبانه به اخلاق اکنون به قسمت دوم بحث می رسم. در این بخش از عرایضم درنگی خواهم داشت درباب رویکرد مرسوم اخلاقی در جامعه...
  • مسؤولیتهای اخلاقی علم (پنج‌شنبه 9 بهمن‌ماه سال 1393 06:35)
    متن سخنرانی مقصود فراستخواه در « انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری » با عنوان تأمل در اخلاقی بودن علم ورزی 14 مهرماه 93 چاپ شده در: یک. نشریه سخن ما ش 5 بهمن 93، صص20-22، دو .نشریه انجمن مقدمه همانطور که از عنوان بحث پیداست در اینجا نمی خواهم از اخلاق در فعالیتها ونهادها وارتباطات علمی، خیلی سخن بگویم. چون فعالیتهای...
  • اصالت با آرمان است یا واقعیت؟ (شنبه 4 بهمن‌ماه سال 1393 10:45)
    منتشر شده در صدا،ش21، چهارم بهمن 93، ص 46 این دوتایی نیز مثل بسیاری از دوتایی ها می تواند گمراه کننده بشود. در دنیای رئال ما معمولا یک منطقۀ خاکستری هست که در او همان طور که عناصری از واقعیت وجود دارد، ذراتی از آرمان نیز منتشر است. به طور کلی واقعیتهای اجتماعی و سیاسی واقتصادی ما و اعمال ما گاهی باغ وبوستان آرمان ها...
  • امر پیشینی وامر پسینی در جامعه شناسی ایران (سه‌شنبه 23 دی‌ماه سال 1393 04:06)
    گفتاری دربارۀ ضعف های ما در فهم بهنگام فضاهای اقتضایی و پیشامدها وبازی ها در جامعۀ ایران مقاله ارائه شده مقصود فراستخواه در اولین سمینار تخصصی «جامعه شناسان ایرانی و جامعه ایرانی»، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی، تالار ابن خلدون منتشر شده در نشریه صدا،ش نوزده،20 دی ماه، ص45 من در این زمان محدود می خواهم باختصار...
  • چهار بازرگان در یک قاب (جمعه 5 دی‌ماه سال 1393 19:19)
    منتشر شده در اندیشه پویا، ش 21 ، آبان 93 پرسش اندیشه پویا: 35سال قبل در چنین ماهی، مهدی بازرگان نخست‌وزیر دولت موقت جمهوری اسلامی به دنبال اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام استعفایش پذیرفته شد و کنار رفت. اولین مقام اجرایی در جمهوری اسلامی، در جریان هشت ماه صدارتش، تصویری از خود در ذهن ایرانیان بر جای...
  • چرخش های اخلاقی در ایران و مسؤولیت روشنفکر (یکشنبه 16 آذر‌ماه سال 1393 20:47)
    متن کامل تحریر شده سخنرانی متن کامل تحریر شده سخنرانی فراستخواه در بزرگداشت شریعتی، دانشکده فنی دانشگاه تهران 10 آذر 93 منتشر شده در شرق، تاریخ 16 آذر93 بیان مسأله موضوع بحث اینجانب، تأمل در فهمی است که از اخلاقی بودن خویش داشتیم وداریم. با نگاه مختصر به چرخش ­های اخلاقی جامعه معاصر ایران، می کوشم درباب کارنامه...
  • تأمل در فهمی که از اخلاقی بودن خویش داریم (دوشنبه 10 آذر‌ماه سال 1393 04:48)
    عنوان بحت فراستخواه در مراسم بزرگداشت شریعتی:
  • اخلاق آکادمیک و این سیستم هایی که ما داریم (دوشنبه 3 آذر‌ماه سال 1393 04:56)
    متن سخنرانی تحریر شده مقصود فراستخواه در نشست تخصصی «ارزش‌ها و هنجارهای اخلاقی فعالیت‌های آکادمیک» در دانشگاه خوارزمی، 1393 با سلام خدمت حاضران در مجلس، من می‌کوشم آنچه را که در ذهن دارم در زمان تعیین شده تا حدی که ‌بتوانم با شما حاضران، استادان محترم و محققان عزیز در میان بگذارم، شاید مورد نقد و بررسی قرار گیرد و از...
  • جامعه‏شناسی دانشگاه پس از انقلاب (پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1393 05:17)
    میزگرد مجله «سخن ما» گفتگوی محمد جواد روح با محمدامین قانعی‏راد و مقصود فراستخواه (سخن ما،مهر 1393،صص37-44) خلاصه عرایض اینجانب در گفتگو: 1. رابطه حکومت با دانشگاه در قبل وبعد انقلاب : § قبل از انقلاب : میل به کنترل سیاسی § بعد انقلاب: میل به کنترل سیاسی، ایدئولوژیک ومعرفت شناختی(با انقلاب فرهنگی، دانشگاه به تصرف...
  • وبینار : مسؤولیت اجتماعی آموزش عالی ودانشگاه ها (جمعه 23 آبان‌ماه سال 1393 07:18)
  • غمخواری با خدا؛ تأملی دربارۀ شرّ و نقدی بر الهیات مبالغه آمیز (سه‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1393 09:23)
    یادداشتی است که در شب عاشورا با خود نوشتم وشاید با مخاطبی نیز که نقد کند 13 آبان ماه 1393 یکی از دل آزارترین مشخصات شرایط بشری ما، وجود شرّ در این عالَم است. مسألۀ شرّ ذهن متفکران جدّی را خسته وکوفته کرده است. موضوع شرّ، پرسشی سهمگین از امر الهی است. انواع استدلالها که به برهان شرّ معروف اند گاهی به نتیجه می رسند که...
  • [ بدون عنوان ] (سه‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1393 20:55)
    http://farasatkhah3.blogsky.com/ تأمل تنهایی من
  • دربارۀ علوم انسانی (دوشنبه 5 آبان‌ماه سال 1393 12:41)
    http://www.farhangemrooz.com/news/23544 مقصود فراستخواه در گفت‎وگو با «فرهنگ امروز»/ بخش دوم؛ علوم انسانی در جامعۀ ما رو به زوال است در جامعه‎ی ما علوم انسانی رفته‌رفته تهی و ناکارآمد شده است، به‎طوری‌که افراد بیشتر با رتبه‎های پایین و غالباً هم از سر ناچاری و برای گرفتن مدرکی به این رشته‎ها روی می‎آورند و پذیرفته...
  • دربارۀ توسعه جامعه ایرانی (دوشنبه 5 آبان‌ماه سال 1393 12:38)
    http://www.farhangemrooz.com/news/23543 مقصود فراستخواه در گفت‎وگو با «فرهنگ امروز»/ قسمت اول؛ در کجای شاخص «لگاتوم» ایستاده‌ایم؟ اینجا چیزی وجود دارد که مهم‎تر از تولید ناخالص ملی است، تولید ناخالص شادی؛ یعنی به جای تولید ناخالص ملی در امر اقتصاد، تولید ناخالص شادی ملی مطرح شده است. مردمانی که فقط تولید و درآمدشان...
  • جامعه شناسی تشیع و شیعه شناسی انتقادی (سه‌شنبه 29 مهر‌ماه سال 1393 04:20)
    برنامه بحث وگفتگو را در اینجا ببینید: http://www.socio-shia.com/index.php/news-reports/90-mainnews/225-shieshenasi-enteghadi-jame-shenasi-tashayo-naghdha-nesbatha
  • علم ومدرنیته ایرانی (شنبه 26 مهر‌ماه سال 1393 18:47)
    همچنین در این خصوص نگاه کنید به بحث قبلی فراستخواه دربارۀ مدرنیته ایرانی، تابستان 89 مدرنیته ایرانی منتشر شده در ویژه نامه شرق، 18 شهریور1389 http://s1.picofile.com/d/c3bcae8a-6899-4e1f-b3b1-1623d421b336/Iranian_Modernity.pdf
  • «حکومت-مدرسه»، «فقیه- مدرسه» و «بیت –مدرسه» به جای «دانشگاه» (سه‌شنبه 22 مهر‌ماه سال 1393 05:20)
    تأمل در مکانهای آموزشی تاریخ ما و تفاوت آنها با نهاد دانشگاه * مدعای این بحث چیست؟ یک تفاوت عمده میان جهان اسلام با اروپا این بود که در آنجا، نخستین دانشگاهیان، هویت حرفه ای وصنفی تا حد زیاد مستقلی داشتند اما در جهان اسلام چنین نبود. در اینجا حرفه ها وصنوف نتوانست به مثابۀ نهادهای شهری واجتماعی مستقل شکل بگیرند. از...
( تعداد کل: 348 )
<<   1     2     3      4      5      ...      12   >>
صفحات
( تعداد کل: 348 )
<<   1     2     3      4      5      ...      12   >>
صفحات