مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

گفتگوی انصاف نیوز با فراستخواه دربارۀ انتخابات (بخش اول)

اینجا

مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز، در مصاحبه‌اش با انصاف نیوز از شخصیت مسعود پزشکیان و کنشگری اجتماعی و عدالتخواهانه‌ی او قبل از انقلاب گفت. او تا سال 76 هم در دانشگاه تبریز وعلوم تدریس کرده است و تجربه‌ای نزدیک از دوران ریاست او دارد. مقصود فراستخواه در بخش دیگری از این مصاحبه‌ی تفصیلی در مورد بیانیه‌ی راهگشایی که امضا کرده است می‌گوید و آن را با پزشکیان ممکن می‌داند.

  مقصود فراستخواه

انصاف نیوز: نظر شما درباره‌ی آقای پزشکیان چیست؟

من قبل از سال ۷۶ در دانشگاه تبریز معلم بودم و دکتر پزشکیان رئیس دانشگاه بود. او قبل از انقلاب کنشگر اجتماعی، ملی و عدالتخواه بود. او از خانواده‌ای از پایین‌تر از طبقه‌ی متوسط برخاست و از ابتدا خودش کار کرد. در زمان دانشجویی هم مطالبه داشت و فعال بود.

مثل آلن تورن معتقدم جامعه به‌جای اینکه با دولت و نظام‌های اداری ساخته شود، از معانی ساخته شده است. پزشکیان کسی بود که در تولید جمعی معنا مشارکت داشت. بعضی‌ها بعد از انقلاب از دولت فاصله‌ی معرفتی گرفتند و بیشتر نقد داشتند اما آقای پزشکیان علاوه بر انتقاد و عدالت‌خواهی، برای دفاع از کشور مشارکت داشت و از همان ابتدا با وجود نخبگی، مردمی بود.

با وجود آن که پزشکیان جراح هم شد، خودش را تافته‌ی جدا بافته نمی‌دانست. در زمان ریاست دانشگاه هم هیچ تبختری از او ندیدم. دیدگاه‌ها و مواضع او در جهت حقوق شهروندی است و تعلقش به اقوام در راستای مصالح ایران است. عملکرد او به گونه‌ای است که حقوق کسی را تضییع نمی‌کند و سعی می‌کند با مشارکت مردم اداره‌ی امور را در جهت عدالت، دیپلماسی، گفت‌وگوی صلح‌آمیز با مردم و جهان و توسعه اقتصاد پیش ببرد

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد