مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

ویرایش اجتماعی هاشمی

پاسخ کوتاه فراستخواه  در پرسش تلفنی اعتماد 

در اینجا

مردم حداقل سه هاشمی را تجربه کردند: 

هاشمی اول یک اسلامگرای فابریک بود تا پایان جنگ تحمیلی. 

در هاشمی دوم که بعد از جنگ و طی دهه هفتاد و بخش بزرگی از هشتاد شکل گرفت عنصر عمل گرایی در سیاست‌های اقتصادی و خارجی و بعضا فرهنگی و اجتماعی، به مصلحت فعال شد، بدون آنکه تحول‌خواهی و دموکراسی‌خواهی و حقوق بشر در مرکز گفتمان باشد.

 هاشمی سوم اما از اواخر دهه هشتاد داشت ویراسته می‌شد. این نیز علت داشت. دگرگونی‌های جهانی، اینترنت و رشد زیرپوستی جامعه ایران سبب شده بود قدرت مدنی تنه به تنه قدرت حکومتی بزند و در نتیجه هاشمی باز به مصلحت لازم دید تعادلی میان این دو قدرت برقرار بکند. ویرایش اجتماعی هاشمی با درگذشت او ناتمام ماند.

 تنش مرکزی در سیاست‌ورزی از نوع هاشمی سوم، تنش میان شریعت و مصلحت و تنش میان امر ایدئولوژیک و امر پراگماتیک بود.

نظرات 3 + ارسال نظر
ع.الف.احمدی پنج‌شنبه 23 دی‌ماه سال 1395 ساعت 15:08

استاد عزیز و گرانقدر
با درود و ارادت و عرض ادب
ممنون که هر از گاهی با با تازیانه ی منطقی که در کلام شماست ، اندیشه های چموش و غیر انسانی را رام می کنید! و خوان اشتیاق های نو را برای بر گرفتن لقمه های گوارای فهم به روی مان می گسترانید.
امیدوارم دریچه های شادی هرروز به روی تان باز شود و باز بمانند همچنان...
درود بر شما و لحظات تان چون آب چشمه ساران بهار، گوارای تان

احساسکی تقدیم تان استاد
تمام هستی ام را
در جام خیال تو
چلانده ام امروز....

من....
در هراس از نداشتنت!
گره بسته ام خویش را به دست دامنت!
تا اگر رفتی...
مرا... جا نگذاری..... اینجا!

بازهم درود

عزیز نازنین سلام وشرمسار می شوم... ممنون از محبت های پاک تان وآرزوهای تان و دوستی تان ...جام عشق تان لبریز ...شور هستی وشوق نیستی با هم نرد می بازند ....چه می توانم گفت...در دامن هستی متعال بهترین احساس ها ومواجید واحوال برای تان، آرزو می کنم....لحظه ه...لحظه ها وابدیتی گریز پا در دل آنها....دیگر چه می توانم گفت...با احترام/م-ف

خلیل شنبه 25 دی‌ماه سال 1395 ساعت 11:04 http://tarikhroze4.blogsky.com

با سلام.

کوتاه و کامل از هاشمی نوشتید، اما ننوشتید هاشمی سوم محصول درک هاشمی از نیروهای رو به رشد بود و به آن وقعن ایمان داشت یا وی با شناخت این نیرو در پی بیرون راندن حریفان از قدرت بود! شخصی که در مرحله سوم باشد و معتقد به آن نمی تواند در چنین موقعیتی با کشتار زندانیان سال ۶۷ موافقت کند. با سپاس.

سلام وممنون از نقدهای شریف

م اسدی یکشنبه 26 دی‌ماه سال 1395 ساعت 20:24

با سلام
امیدوارم این 19 دی در امتداد فین کاشان و 19 دی 57 در راستای تغییرات در صفحه شطرنج سیاست این ،یک سو خلیج فارس سوی دگر خزر مجروح ، و آماده سازی ایران به ورود به عصر ترامپ نباشد ، ایرنی که داشته از پیشه وری تا خزعل تا کوچک جنگلی و . . دارد از همشهریان اذری ما تا هموطنان کرد ، تا عرب های عزیز تا بلوچ ها و . . . و استعداد ایرانستان شدن اش امروز بیش از هر زمان دیگری ست ، چیزی که شاه فقید ان برای 57 بعد از رفتن خودش پیش بینی کرده بود ، و حداقل اقتدار رهبری اول انقلاب مانع ان شد . . .

سلام عزیز وممنون از بیان نگرانی ها

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد