مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

متن مقدس وتنش هایش-5 ( در آمدی بر قرآن پژوهی انتقادی-5)

 

تنشهای معاصر[i]

 

 

در دو قرن اخیر، راه حل های سنتی دوره های میانی تاریخ اسلامی، درباب تنش های متن مقدس بحث انگیز شدند. این پرسش به میان آمد که آیا مسائل دیرپای جوامع اسلامی مانند استبداد، گریز از عقل، پس افتادگی، انحطاط ومانند آن، خود را در پشت تقدس متن پنهان نکرده اند؟

از اینجا بود که تنش های تازه ای درباب متن مقدس پیداشد. آن ها را به سه دسته تقسیم کرده ام:

1.تنشهای نوسازی

اینجا تنش، این بود که متن مقدس متعلق به دنیای قدیم است واکنون زمانی دیگر  است ودنیایی جدید. ما می خواهیم زندگی مان را نوسازی بکنیم. برای مواجهه با این تنش، وفاداران به متن مقدس، به  تفسیرهای مدافعه گرایانه  وانطباقی از متن روی آوردند. می خواستند مخاطبان را متقاعد بکنند که متن با این دنیای جدید مخالف که نیست بلکه مأنوس هم هست. به همین دلیل تفسیر های جدید از متن مقدس در انطباق با مقتضیات امروزی آغاز شد. در جهان معاصر اسلامی سید جمال وعبده از آغاز گران این راه بودند. درایران؛ طالقانی، بازرگان و  شریعتی همین هدف را هر یک با طرح خاص خود ادامه دادند.

2. تنشهای نواندیشی

در این سرمشق ، بتدریج احساس می شد موضوع قدری جدّی تر از مدرنیزاسیون در سطوح است. نخبگان دیدند که تفسیرهای نوگرایانه از متن کافی نیست. پرسش تازه ای به میان آمد که  آموزه های اسلامی برآمده از متن مقدس واقعا چقدر با مفاهیم عمیق مدرنیته مانند «خرد خود بنیاد بشر»، آزادی  ومانند آن قابل انطباق است؟ پس لازم آمد که در متن از نو بیندیشند؛ این بار با نگاهی معرفت شناختی تر وفلسفی تر و عمیق تر. برای مواجهه با این تنش بود که  رویکردهای تحلیلی وهرمنوتیک پیدا شدند. در جهان معاصر اسلامی متفکرانی مانند طه حسین، عبدالرازق و نصر حامد ابوزید به سروقت این پروژۀ سنگین رفتند. از متفکران مسلمان ایرانی نیز  محمد مجتهد شبستری به مباحث هرمنوتیک متن، و عبدالکریم سروش به تحلیل های فلسفی شناخت شناسی درباب معرفت دینی و وحی روی آوردند.

3. تنش های مابعد نواندیشی

این تنش ها،  الحق که سخت ترین تنش هایی هستند که تا کنون متن مقدس با آن مواجه بوده است هرچند هنوز به مباحث عمومی  کشیده نشده است. آفاق فکری دنیای مابعد تجدد در گیر مباحث دشواری مانند پساساختارگرایی و  تحلیل گفتمان  شده اند.  در جهان معاصر اسلامی ، ارکون وجابری با این تنش ها دست به گریبان بودند و هرکدام  کوشش هایی در این راه به کار برده اند. در ایران هنوز چندان درگیری جدی در این زمینه پیدا  وبر ملا  نشده است و در سطح عمومی به  جرّ و بحث گذاشته نشده است.

نگاهی کلی به تنش های معاصر

اکنون می خواهم هریک از این سه دسته تنش را باختصار توضیح بدهم. اما ابتدا یک برداشت کلی عرض بکنم . در حقیقت می توان چنین گفت که نخبگان  جدید جوامع مسلمان، متن مقدس نهادی شده را واقعیتی تاریخی، اجتماعی وفرهنگی می دیدند  که  مناسب ترین  نحوۀ مواجهه با تنش هایش در این زمانه آن است که راهبردهایی تازه برای  خواندنش پیدا بکنیم.

به عبارت دیگر عملی جز «عمل خواندن» در پیش رو احساس نمی شد. با خواندن مجدد متن و از طریق  تفسیر یا تحلیل متن است که می توان تنش هایش را معنادار کرد. در یک کلام، که البته قدری متناقض نماست، «متن» برای ما یک مسأله شده بود ودر عین حال گویا راه حل نیز  خود متن بود!

وقتی امری واقعا موجود  وریشه دار در اینجا واکنون هست ولی بنا به علل ودلایلی بحث انگیز شده است، میسّر ترین حالت ممکن این است که شما طرز نگاهتان را به آن و  ونسبت خودتان  را با آن،  مجددا تنظیم و از نو صورت بندی بکنید.

چنانکه در ابتدای این قسمت گفته شد این تجدید نگاه ابتدا از طریق تفسیرهای مدافعه گرایانه  وانطباقی بود. بعد با هرمنوتیک متن یا تحلیل عقلی متن دنبال شد وسرانجام  مدتی است که احساس می شود که باید به «تحلیل گفتمان متن» خطر کرد.

اینها در واقع انواع«راهبردهای خواندن»  بودند که نخبگان معاصر مسلمان در ارتباط با متن مقدس در اسلام در پیش گرفته اند. به این امید که بتوانند وجوه بحث انگیز وتنشهای متن را رفع ورجوع بکنند. در ادامه بحثم به هر یک از این راهبردها مختصر اشاره می کنم.

ادامه دارد....



[i] متن تحریر یافته ویراستۀ سخنرانی مقصود فراستخواه در رمضان 1390 در«دفتر پژوهش‌های فرهنگی دکتر شریعتی»:

 چهار قسمت از این بحث تا کنون در اینجا منتشر شد. با پوزشخواهی از وقفه ای که به سبب یادداشتی «برای اهر وخواهرانش» پیش آمد، در چند قسمت بعدی، مابقی بحث ارائه می شود.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
نوران یکشنبه 5 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 16:56

استاد عزیز و بزرگوار سلام و عرض ادب متن عمیق و کوشش دقیقتان را خواندم و مثل همیشه لذت بردم سوالی که برایم بوجود آمده که حتما از سواد اندکم ناشی می شود اینکه مباحث شما عمدتا به وجه یا بعد عینی و کاربردی متن مقدس پرداخته ابزاری در دست بشر که با آن رسم زندگی بیاموزد و مشکلات خود را در مسیر زندگی حل و فصل نماید اما بعد غیر ابزاری و غیر عینی متن مقدس را چگونه تعبیر و تفسیر کنیم متن مقدس به یک تعبیر کتاب زندگی است و دستاویزی برای حل مسائل زندگی اما در بعد غیر ابزاری آن این تنش ها یی که شما برشمردید چگونه قابل توجیه و درک است نمی دانم سوالم بجا و معقول است یا بی جا و نسنجیده تشنه ادامه مباحث و دریافت پاسخ از جانب شما هستم ارادتمند شما نوران

خانم دکتر عزیزدوست ارجمند ممنون از طرح بحث
درباب این دوجنبه متن باید حضورا بیشتر گوش بدهم تا زوایای نظر تان را بیشتر بفهمم
با بهترینها
م-ف

اتشک سه‌شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 02:07

استاد گرامی با سلام
در بخش تنش های نوسازی آورده اید که برخی مدعی هستند که متن با این دنیای جدید مخالف که نیست بلکه مأنوس هم هست.
این مفروضه که مفاهیم مدرن را در متنی کهن جستجو کنیم آیا ما را به یکی از سوگیری های پژوهش تاریخی به نام حال پنداری نمی افکند؟ یعنی ما متن یا رفتاری در گذشته تاریخی را، با مفاهیم مدرن که در زبان و اندیشه آن زمان محلی از اعراب نداشته است بسنجیم و مقابله کنیم، چه منطق و استدلالی دارد و از آن مهمتر چه مزیت یا عدم مزیتی برای متن به همراه دارد؟
بااحترام
شاگرد شما

دوست وهمکار محققم سلام وممنون از ارزش افزوده نگاه انتقادی تان
ملاحظه روشی ومعرفتی مهمی به دست داده اید
اتفاقا به دلیل همین توجه به بیاس های آناکرونیستی وامثال آنکه که به دقت اشاره کرده اید سرمشق نواندیشی به موضوع قدری عمیق تر نگاه کرد همانطور که در متن آمده است:
پرسش تازه ای به میان آمد که آموزه های اسلامی برآمده از متن مقدس چقدر با مفاهیم عمیق مدرنیته مانند «خرد خود بنیاد بشر»، آزادی ومانند آن واقعا چقدر قابل انطباق است؟ پس لازم آمد که در متن از نو بیندیشند؛ این بار با نگاهی معرفت شناختی تر وفلسفی تر و عمیق تر. برای مواجهه با این تنش بود که رویکردهای تحلیلی وهرمنوتیک پیدا شدند.
....
بنابراین تصور ناچیز بنده آن است که در سرمشق نوسازی ما دچار ضعف استدلالشدیم و عدم مزیتش نیز تولید ایدئولوژی های دینی بود. نیاز به تحلیل و هرمنوتیک و تحلیل گفتمان از اینجا پیداشد.
بازهم نیاز به نقدهای تان دارم . ما با هم می آموزیم وپیوسته از بصیرتهای تان بهره بردم
با بهترینها
م-ف
7 شهریور91

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد