مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

دین‌ورزی تحت تأثیر کرونا به چه سمتی خواهد رفت؟ کرونا و شیوع امر پسامدرن

دین‌ورزی تحت تأثیر کرونا به چه سمتی خواهد رفت؟ 

    کرونا و شیوع امر پسامدرن

مقصود فراستخواه، پژوهشگر جامعه‌شناسی دین و استاد برنامه ریزی توسعه، آموزش عالی، معتقد است همان طور که وبا ایران را به سمت امر مدرن سوق داد که سبب ظهور مشروطه و بعداً نوسازی شد، کرونا نیز این تأثیر را خواهد گذاشت و ایران را به یک جامعه پسامدرن سوق خواهد داد.

به گزارش #خبرگزاری کتاب ایران........

با  پاندمی کووید-۱۹ ممکن است گرایش گروه هایی از جامعه به  بعضی رازها و آیین‌ها بیشتر شود. به ویژه در ایران که در لایه‌های زیرین و ناخودآگاه فرهنگی‌اش تقدیرگرایی نهفته ای هست. استعارۀ خلقت و فکر تقدیر در اعماق اجتماعی ما پنهان است وبا این بحرانها وفجایع در بخش های از جامعه احتمالا فعال تر هم بشود.

اگر کلرا(وبا) در سدۀ 1300 خورشیدی به شیوع امر مدرن منجر شد، کرونا هم سده 1400 ایران را با  شیوع امر پساسکولار و پسامدرن رقم خواهد زد. البته همان طور که در مدرنیتۀ ایرانی، دین هم به انحای مختلف حضور داشت، در پسامدرن ایرانی نیز دین و غیر دین هر دو حضور خواهند داشت. تصور می‌کنم شاهد شکل های مختلفی از  دین  وسنت خواهیم بود، در کنار انواع افکار غیردینی مدرن و پست‌مدرن.

متن جامعه ایران با سیاستهای رسمی چندان همداستان نیست و به سوی شرایطِ متکثر تری(پلورال تری) پیش رانده می شود که در او اشکال مختلفی از  دین و غیر دین  ناگزیر به این نتیجه می رسند که باید با هم کنار بیایند و زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند. ا از گفتگوی خدادادخادم با # فراستخواه، شهریور 99

اینجا 



و اینجا


https://www.instagram.com/p/CFUxBuapeHq/

نظرات 3 + ارسال نظر
خلیل شنبه 29 شهریور‌ماه سال 1399 ساعت 21:59 http://tarikhroze4.blogsky.com

با سلام،

چرا با این همه گرفتاری ها و ستم ها، همه اش در فکر دین ورزی مردمید؟

سلام سپاس

مهدی. الف . م. یکشنبه 25 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 13:24

سلام
بنظر من ، نه تنها ایران که جهان ، به سمتِ خداباوری پیش می رود ( خواهد رفت ) و البته منظورم به سمت باورهایی که اساسِ آن برتمایل به آگاهی از کیستیِ انسان و خدا و چیستیِ جهان و ارتباطات آنها بنا شده باشد . بنظر من غنی ترین منابع برای کشف این کیستی و چیستی ، کتاب قرآن است . اگر براستی و به عنوان یک کار تحقیقی و با تدبر و تأمل ( و بویژه به دور از پیش داوری و ذهنیات قبلی ) به قرآن مراجعه شود .
من شخصا ، "اندکی" از آن راز و رمز ها را دیده ام .

مهدی . الف . م. یکشنبه 25 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 13:48

سلام مجدد
ادامه پیام قبلی :
" اگر این کار بشود ، واژه هایی مثل تقدیر هم ممکن است معنی جدید و متفاوتی بیابند ."

سلام بر دوست عزیز و ممنون از نقدها و طرح بحث های باارزش تان/ مقصود

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد