مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

آغاز سلسله درسهای تأملات تاریخ معاصر ایرانی «کنشگران مرزی»

 

 

شب های تاریخ معاصر 
سلسله درسهای تأملات تاریخ معاصر ایرانی

دور نخست : کنشگران مرزی


1399-1400




در این دوره از تأملات تاریخ معاصر ایرانی، مفهوم ونظریه ای تازه با عنوان « کنشگران مرزی» شرح داده می شود و بحث می شود. شواهد آن از تاریخ معاصر مرور می شود با رویکرد علمی توصیف وتحلیل وتفکر و دلالت یابی برای امروز وفردا.  اگر نبودند کسانی که در  مرزهای دولت وجامعه کار می کردند، شاید تاریخ معاصر ما به صورت دیگری رقم می خورد وهمینطور است اگر آنان به نحوی جز آنکه بازی کردند، بازی می کردند باز مسیر تاریخی ما متفاوت بود.

فراموش نکنیم که کنشگران همواره  بخشی از این علل امور تاریخی یک ملت وبخشی از داستان یک جامعه بودند و از جمله کنشگران مرزی که در این سلسله درسها؛  مثالهای تاریخ معاصر آن از دوره عباس میرزا در تبریز  و قدری جلو تر از آن در اطراف واکناف این سرزمین با حوصله علمی ونه با شتابزدگی های عاجل  وروزمرۀ سیاسی پی جویی می شود؛ از قاجار تا مشروطه و پسامشروطه.  

این رشته مباحث شاید به درد مطالعه کنندگان تاریخ معاصر و تمام کوشندگان دردآشنای اجتماعی ومدنی بخورد که می دانند هرچند گذشته تمام چراغ برای آینده نیست ولی به نوبۀ خود نوری برای دیدن مسائل امروز وآینده ایران می افکند.کنشگران مرزی انواع آدمهایی بودند که در فاصله ها وشکاف های میان دولت وجامعه تردد می کردند ودست به کارهایی می زدند . برای مثال غلامحسین صدیقی هم وزیر بود وهم یک کنشگر ملی وهم یک کنشگر دانشگاهی وعلمی.  در سرزمین شکاف­ها و بیگانگی­ها و قهرها و تعارض­های حل نشده ، می کوشید در مرزها حرکت کند ومثلا به مصدق وفادار و در عین حال منتقد جدی او باشد، ترتیب ملاقات خلیل ملکی با شاه را فراهم بیاورد. خود ملکی نیز همینطور،که در فضای چپِ ملی خیلی تند و تیز و رادیکال آن دوره، رفته است  با شاه حرف زده است.....

فرض بزرگ در این سلسله بحثها آن است که نمی توان «عقب افتادگی» را به ذات این جامعه برچسب زد. باید به جای تقدیرگرایی ساختاری، بر مفهوم دیگر انگشت گذاشته شد و آن، خطاهایِ فاعلان و کنشگران ایرانی است. ما نیاز داریم که قدری نگاه تجربی تر در پیش بگیریم. کنشگران ما گاه مرتکب خطاهای محاسباتی می شدند و گاه به راهبردها و  تاکتیک­های ابتکاری خلاقانه ای دست می یافتند .  تاریخ ما در نشیب وفراز خود  تحت تأثیر این کنشگران نیز بود.
بدین ترتیب سلسله تأملات تاریخ معاصر با عنوان کنشگران مرزی ، جست وجوی سوسوی #امید در روزگار عسرت ونامیدی است..........

#فراستخواه #مقصود_فراستخواه #مقصودفراستخواه
#farasatkhah

 



https://www.instagram.com/p/CGk6MJkJf-5/




نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد