مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

مقصود فراستخواه

فضایی میان ذهنی در حوزه عمومی نقد و گفت وگو

کنکور و نابرابری های آموزشی

نابرابریها در نتایج کنکور، نشانه ­ای از بیماری نظام آموزشی ­ماست. علتش ایرادهای نهادی، ساختاری،سیاستگذاری وحکمروایی است.

چهار دهه از عدالت می گوییم واکنون بخت یک دانش آموز مدارس نمونه دولتی نسبت به دانش آموز مدارس عادی دولتی برای به دست آوردن رتبه کنکوری زیر 3000 بااحتساب جمعیت دانش آموزی پایه 12 هفده برابر است.

این بخت برای دانش آموزتهرانی سه برابر سهم جمعیتی او، منطقه 6 تهران هشت برابر سهم جمعیتی اوست. درسیستان وبلوچستان یک هفتم، در کرمانشاه و هرمزگان یک چهارم، خوزستان،آذربایجان غربی وایلام یک سوم، لرستان،بوشهروگلستان کمتر از یک دوم و اردبیل یک دومِ سهم جمعیتی است 

یک دختر دانش آموز در گروه تجربی، حدود نصف سهم جمعیتی از این بخت برخورداراست. یک دانش آموز روستایی درگروه علوم انسانی، یک سوم سهم جمعیتی خود این شانس را دارد

(با استفاده از تحقیق شیرین جعفری و همکاران، 1400)

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد