ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
سواد خواندن کودکان ایرانی در 20 سال 1380 تا 1400 طبق گزارش پرلز (https://pirls2021.org/results/)
همواره در آخرین رتبه های کشورهای شرکت کننده بوده است.
کشورهایی مثل عربستان،عمان، قطر، بحرین و امارات رشدهایی در این سالها داشتند.
کودکان سنگاپوری در این آزمون پیشتاز میدان هستند.
این درخشش، ریشه در «بدن اجتماعی کودکان» دارد.
آموزش و پرورش ما درگیر فرهنگ تعلیم وتربیتیِ متحجر، و اسیر ایدئولوژی بستۀ دولتی شده است.
بدن اجتماعی کودکانِ سنگاپوری به پشتوانۀ اقتصاد موفقشان، مهارت خواندن ودرک مطلب بالا دارد
وهمینطور است کشورهایی که دربالا ذکر شد.
برای داشتن کودکانی برخوردار از سوادِ خواندن بهتر که بتوانند در دنیاهای متفارت جاری و آتی زندگی بکنند نیاز داریم به آموزش و پرورش مستقل عقلانی، حرفه ای و اجتماعی.
نیاز داریم به معلمان توانمندسازی شده، به فضاهای آموزشی با کیفیت، به مادران توانا ، به زندگی شاد در مدرسه، فرصتهای آموزشی برابر در تهران تا بلوچستان ، و...
نیاز داریم به کتابخانه های مجهز، به خروج از تکنیک زدگی و حفظیات طوطی وار و به رشد قابلیتهای تفکری و ادبیات و زبان و ارتباطات در دانش آموزان،
نیاز داریم به کودکانی با بدن اجتماعی، اقتصادی و فرهنگیِ نیرومند، تخیلهای خلاق، شادی، قدرت مشارکت، امید و سرزندگی