-
منشأ آسیب های اجتماعی چیست؟
چهارشنبه 22 مردادماه سال 1399 19:11
گفتوگوی ایرناپلاس با مقصود فراستخواه (بخش نخست) فایل صوتی https://www.instagram.com/p/CDy1VxUpY8W/ تهران- ایرناپلاس- آسیبهای اجتماعی و رشد آنها از یک مدل خاص تبعیت نمیکند، یعنی نمیتوان یک عامل را باعث به وجود آمدن یک آسیب اجتماعی دیگر شمرد؛ معمولا چندین عامل باعث به وجود آمدن چندین آسیب میشوند و از رابطه علت و...
-
جعبۀ سیاه مشروطیت
دوشنبه 13 مردادماه سال 1399 05:11
گفت وگوی حسین موسوی با مقصود فراستخواه دربارۀ مشروطه ایرانی، جامعۀ کنونی و افق پیش روی آن شرق ، یکشنبه، 12 مرداد 1399، شماره 3782 صفحات 1،4،7 https://www.magiran.com/article/4072640 http://uupload.ir/view/7bt_جعبه_سیاه_مشروطه_1.pdf/ http://uupload.ir/view/tc33_جعبه_سیاه_مشروطه_2.pdf/...
-
دانشگاه در ایران، همه جا هست ولی هیچ جا نیست
شنبه 11 مردادماه سال 1399 21:35
دانشگاه در ایران، همه جا هست ولی هیچ جا نیست. اجتماع ما دانشگاهی می شود ولی دانشگاه ما اجتماعی نیست ؛ چرا؟ بخشی از طرح بحث مقصود فراستخواه در نشست شبکه تجارب دانشگاهی ، 11 مرداد 99 اجتماع ایران، از حیث جمعیت تحصیلکرده و دیگر شاخص های تحرک اجتماعی و ارتباطی ، یک «اجتماع دانشگاهی» شده است بدون اینکه دانشگاه ایرانی...
-
فقر، کرونا وفرهنگ؛ تأملی کوتاه در پیشایندهای احتمالیِ جامعه ایرانی
سهشنبه 7 مردادماه سال 1399 04:39
فقر، کرونا وفرهنگ؛ تأملی کوتاه در پیشایندهای احتمالیِ جامعه ایرانی با مناسبات پیچیده مالی در ایران، انبوهی تهیدستان در حواشی شهرها به سکونت غیررسمی در اینجا و آنجا متوسل شده اند و نوعی فرهنگ های آلونکی و حاشیه ای ودر هم شکسته در این سکونتگاهها به وجود آمده است؛ با انواع مصائب شدید در امر سلامت، امنیت، رفاه؛ و اشکال...
-
پروژۀ ایران با پروژه های کوچک و آماتور زدایی شده اجرا می شود
یکشنبه 5 مردادماه سال 1399 07:01
پروژۀ ایران با پروژه های کوچک و آماتور زدایی شده اجرا می شود آینده ایران را نخبگان معمولی رقم خواهند زد . نخبگان رسمی و نام ونشان دار در ایران کارنامه رضایتبخشی ندارند. مگر اینکه نخبگان معمولی در شبکه های اجتماعی وحوزه های محلی ، قومی، فرهنگی و سمنی بتوانند خلاقیت هایی در عرصه کنش اجتماعی از خود نشان بدهند. پروژه بزرگ...
-
تشرّف به مرگ یا تصرف بر مرگ
پنجشنبه 2 مردادماه سال 1399 18:08
تشرّف ِ به مرگ یا تصرف بر مرگ https://www.dinonline.com/19509/%d9%85%d8%b1%da%af-%d8%b2%d9%86%d8%af%da%af%db%8c-%d9%85%d9%82%d8%b5%d9%88%d8%af-%d9%81%d8%b1%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%87/ مرگ از منظر زندگی گفت وگوی امیرتاکی با مقصود فراستخواه نشریه پرسش، ویژه نامه « بحران مرگ فراگیر»، ضمیمه اندیشه وعلوم...
-
دربارۀ علم و مواجهه با مخاطرات ملی ما
سهشنبه 31 تیرماه سال 1399 17:18
گفت وگوی مهدی ریاحی دبیر جشنواره ملی تجلیل از تلاشگران کشور با مقصود فراستخواه «دربارۀ علم و مواجهه با مخاطرات ملی ما» چهارشنبه اول مرداد 99 ساعت هشت ونیم تا نه شب (نیم ساعت) به صورت زنده در اینجا : https://www.instagram.com/p/CC5yzxLpOnu/
-
رشد بورکراسی در ایران به قیمت مستعمره کردن جهان زندگی
یکشنبه 29 تیرماه سال 1399 20:10
رشد بورکراسی در ایران به قیمت مستعمره کردن جهان زندگی در ایران به جای اینکه اجازه بدهند امر اجتماعی عرض اندام بکند ، یک بورکراسی ناکارامد وفاسدی رشد کرده است. سطح اجتماعی ایران از حیث سواد، تحصیلات، شهر نشینی وارتباطات رشد کرده است ولی از رشد او استفاده صحیحی نمی شود ودر نتیجه این رشد به توسعه اجتماع و مشارکت مؤثر آن...
-
جامعۀ ایران ، جامعه ای رویدادی خواهد شد
پنجشنبه 26 تیرماه سال 1399 20:04
جامعۀ ایران ، جامعه ای رویدادی خواهد شد با کرونا وبعد از کرونا مهم ترین پدیدۀ شهرهای ما «امر نوپدید» خواهد بود ایران به سمت امور نوظهور می رود یک نمونه همین الگوهای نوظهور اعتراض و همدردی وهمبستگی انسانی واجتماعی در مخالفت با اعدام سه جوان ایرانی است این نشانه ای اخلاقی از جامعه ایران است وقابل فروکاسته شدن فقط به یک...
-
از کُلرا تا کرونا ؛ جامعۀ «حساسیت زدایی شده» و مخاطراتش
یکشنبه 22 تیرماه سال 1399 07:49
از کُلرا تا کرونا ؛ جامعۀ «حساسیت زدایی شده» و مخاطراتش «مردمان فقیر بر تحمل مصارف اسفار ومخارج حکیم ودوا قادر نمی باشند ولابد وناچار در بلد خود با امراض دائمی باقی خواهند ماند تا جان به جان آفرین بسپارند»( حبل المتین، ش 33) وبا(کُلرا) در طول سدۀ 1200 مردم را چنان گرفتار کرد که تا به خود بیایند بسیاری از سیاستهای...
-
فهمیدن خود وفهمیدن دیگری
پنجشنبه 19 تیرماه سال 1399 06:47
فهمیدن خود وفهمیدن دیگری شخصیتهای ما متفاوت ولی هویت انسانی مان یکی است. هویت کائناتی واحدی نیز داریم : «نسبم شاید برسد به گیاهی در هند»...غفلت ودور ماندن از آن وحدت غایی است که سبب بیگانگی ما با خودمان، با دیگری وباطبیعت می شود. می توانیم در اقلیم وحدت سکنی بگزینیم وبا همدیگر صلح بکنیم، با هستی، با دیگری و باطبیعت...
-
پدیدارشناسی حیات علمی واعمال پژوهشی ؛ کارگاه آموزشی
دوشنبه 16 تیرماه سال 1399 08:00
پدیدارشناسی حیات علمی واعمال پژوهشی کارگاه آموزشی توسط مقصود فراستخواه دانشگاه علامه طباطبایی و کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی چهارشنبه 18 تیر 1399 ، ساعت 10 تا 14 ، تلفن 02148392714 لینک : https://meeting.atu.ac.ir/ch/eir با ارائه گواهی https://www.instagram.com/p/CCRJd3-JHvX/...
-
روزنی از دیوار زمان، آیا می توان یافت؟
یکشنبه 15 تیرماه سال 1399 05:35
روزنی از دیوار زمان، آیا می توان یافت؟ روزنی از دیوار زمان، آیا می توان یافت؟ ذهن بی خانمان امروزی در جهانی مرکز زدایی شده قرار گرفته است. این «وضع ذهن» در دنیای مدرن وبویژه در شرایط پسامدرن است. دنیایی بی سایبان مقدس. در چنین وضعی است که اینجا وآنجا به انواع مناسبتها دلتنگیِ «رجوع به اصل» به وجود می اید. چگونه می...
-
جان های لگدکوب شده
چهارشنبه 11 تیرماه سال 1399 02:59
جان های لگدکوب شده این گردونه تولید برای مصرف ومصرف برای تولید بدون اینکه خبر داشته باشیم هارمونی ما انسانها با طبیعت را برهم می زند و حیات معنوی مان را دچار فرسایشی خاموش می کند. در نتیجه ربط عمیق خودمان با سعۀ هستی ، با کائنات ، با طبیعت و با زمین از دست می دهیم. جان ها همه روز لگدکوب مصرف پرستی می شوند . همان طور...
-
«کلرا» و «کرونا» و آیندۀ ایران
سهشنبه 10 تیرماه سال 1399 05:41
«کلرا» و «کرونا» و آیندۀ ایران اپیدمی ِ کُلِرا (وبا : Cholera ) چنانکه افخمی نیز در کتاب «شیوعِ مدرن» شرح می دهد مردم ایران را در سدۀ 1300 به «مدرنیسم» سوق داد واینکه جامعۀ آنها نیاز به«حکمروایی مدرنی»دارد. تکنوکراتها وبورکراتها به عرصه آمدند تا سازمان اداری جدیدی در کشور ایجاد بکنند و ایران را در مدار نوسازی قرار...
-
بخشی از مسائل علم ، دانشگاه و دانشجویان در ایران؛ در گفتگوی با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف
پنجشنبه 5 تیرماه سال 1399 06:22
بخشی از مسائل علم ، دانشگاه و دانشجویان در ایران در گفتگوی با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف « مقصود فراستخواه در گفت وگوی دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، اول تیرماه 99 »: علت بی اعتنایی سیستماتیک به مرجعیت علمی در ایران چیست؟ و ضرورت ادارۀ کشور با رجوع به علم .... چرا اکوسیستم مناسبی برای تأثیر اجتماعی علم ودانشگاه در...
-
مدرنیته انتقادی و اخلاق رهایی
شنبه 31 خردادماه سال 1399 02:24
مدرنیته انتقادی و اخلاق رهایی بخشی از درسگفتار بیستم زیست اخلاقی، 29 خرداد 99 فایل کامل در https://www.aparat.com/moral.living کانت بحثی دارد درباره آزادی اراده که از مباحث پایهای او و یکی از مبانی عصر روشنگری است. این آزادی از نظر کانت نا مسؤول وغیر اجتماعی نیست چرا؟ برای اینکه همان فرد که میخواهد آزادی اراده داشته...
-
«خود؛ همچون اثر هنری»
سهشنبه 27 خردادماه سال 1399 17:47
«خود؛ همچون اثر هنری» (جلسه بیستم وپایانی از درسگفتارهای زیست اخلاقی) پنجشنبه 29 خرداد 1399 ساعت شش عصر پخش همزمان به صورت زنده از صفحه اینستاگرامی زیر https://www.instagram.com/p/CBfjjL0JCQZ/
-
چگونه مؤلف ها خود نوشته می شوند، تأملی در ساخته شدن متن ها ؛ مورد مثال شریعتی
دوشنبه 26 خردادماه سال 1399 19:28
چگونه مؤلف ها خود نوشته می شوند ؛ تأملی در ساخته شدن متن ها مورد مثال شریعتی گفت و گوی مهسا رمضانی با مقصود فراستخواه ایران، 26 خرداد 1399 ، صفحه اندیشه، 14 باید در شریعتی «ناقدانه» و «سنجشگرانه» اندیشید؛ نه اینکه در او متوقف شد. ما روی شانه غولهایی همچون شریعتی، آلاحمد، ساعدی و رحیمی ایستادهایم. چشمهای ما بهتر...
-
تأثیر تاج ویروس بر مغزِاجتماعی(1)
یکشنبه 25 خردادماه سال 1399 18:37
تأثیر تاج ویروس بر مغزِاجتماعی(1) در اینجا
-
آینده ایران و الزامات عبور از شرایط کنونی
یکشنبه 18 خردادماه سال 1399 14:23
آینده ایران و الزامات عبور از شرایط کنونی گفتارکوتاه ویدیویی ♻️ ما قبل از کرونا انواع مشکلات را داشتیم و دچار یک زوال خاموش بودیم. فرسایش سرمایههای اجتماعی، شکاف دولت – ملت، نارضایتیها، زخمهای کهنه اجتماعی، نابرابریهای اجتماعی و تمام مسایلی که در دوران نهفتگی هستند و در اولین فرصت شکافها خودش را نشان میدهد. ♻️...
-
و مرگ، پایانِ جرج فلوید نیست
جمعه 16 خردادماه سال 1399 19:30
و مرگ، پایانِ جرج فلوید نیست https://www.instagram.com/p/CBDrVXapKU-/
-
رنسانس ناتمام ایرانی؛ ..... واینکه با دردزاده ایم و با امید زنده ایم
سهشنبه 13 خردادماه سال 1399 19:01
رنسانس ناتمام ایرانی؛ نگاهی به دویست سال تقلای تمدنیِ یک ملت واینکه با دردزاده ایم و با امید زنده ایم مقصود فراستخواه اندیشه پویا ، ش 65، 1399: 85-86 گاه محصور زمانهای کوچکی می شویم که بسیار سخت ودشوار بر اذهان وجانهای ما سنگینی می کنند. در چنین لحظه ها باید تاب آورد و زمانِ بزرگ ایرانی را دید؛ «به پای او دمی است این...
-
ته نشستِ فاجعه
سهشنبه 6 خردادماه سال 1399 06:45
ته نشستِ فاجعه https://www.instagram.com/p/CAnqtJBJjJG/?igshid=1wky5h2uuodzr
-
در عبور از شرایط کرونایی، جامعه ای تحول خواه خواهیم داشت
سهشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1399 21:01
در عبور از شرایط کرونایی، جامعه ای تحول خواه خواهیم داشت دست کم در تجربه معاصر خود یک ذخیره معرفتی تاریخی داریم که به ما میگوید همیشه با سختی ها و دشواری ها، دگرگونی های مهمی ایجاد خواهد شد. بعد از قحطی دهه 1250 ش که خیلی وحشتناک بود و گفته شده تا یک و نیم میلیون نفر ایرانی از دست رفتند اما بعد از آن قحطی؛ جنبش آموزشی...
-
درسگفتار نوزدهم اخلاق (اخلاق اجتماعی)
دوشنبه 29 اردیبهشتماه سال 1399 09:42
ویدیوی کامل درسگفتار نوزدهم اخلاق (اخلاق اجتماعی) شامل بحث و پرسش وپاسخ مربوط به جلسه 19 کارگاه زیست اخلاقی در سایت آپارات ؛ لینک درسترسی: https://www.aparat.com/moral.living
-
معنویت مدنی و امید اجتماعی ، نوزدهمین درسگفتار اخلاق (فایل کامل صوتی وتصویری)
یکشنبه 28 اردیبهشتماه سال 1399 09:49
معنویت مدنی و امید اجتماعی نوزدهمین درسگفتار اخلاق (فایل کامل صوتی وتصویری) اردیبهشت 99 : https://www.instagram.com/tv/CALa56AlUQj/?igshid=1cy4yqctzlyro به همراه پرسش وپاسخ: https://www.instagram.com/tv/CALhxJMF86w/?igshid=k1i0hebduvn5
-
بحران معنا ومسألۀ امید
جمعه 26 اردیبهشتماه سال 1399 16:42
بحران معنا ومسألۀ امید
-
معنویت مدنی و امید اجتماعی
پنجشنبه 25 اردیبهشتماه سال 1399 11:48
معنویت مدنی و امید اجتماعی https://www.instagram.com/moral.living/
-
چشم اندازهای فرهنگ معاصر ایران
چهارشنبه 24 اردیبهشتماه سال 1399 09:53
کتاب سه جلدی چشم اندازهای فرهنگ معاصر ایران دکتر نعمتالله فاضلی و دکتر مانی کلانی «از تمنای اسطوره تا تقلای جامعه»، «ایران در گذر از گذشته به آینده؛ تفاهم ملی یا نزاع بیپایان» و «فرهنگ ایرانی در درازنای تاریخ؛ آیا همچنان ایرانی هستیم» عناوین سه جلد این مجموعه است اندیشمندان و صاحبنظران چون: جلال ستاری، رضا داوری،...