-
کنشگری مرزی در آن سوی مرزها
دوشنبه 21 آذرماه سال 1401 04:17
کنشگری مرزی در آن سوی مرزها بحثی از مقصود فراستخواه مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان آلمان سه شنبه 22 آذر 1401 به وقت تهران ساعت 8:30 شب 13 دسامبر 2022 ساعت 6 به وقت اروپای مرکزی لینک برنامه shorturl.at/cdENT اطلاعیه برنامه در کانال مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان آلمان https://t.me/UisaeGermany/1656 برای جزئیات در...
-
نشست اخلاق و خشونت(بخش دوم)
یکشنبه 20 آذرماه سال 1401 18:23
انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری سخنران: دکتر مقصود فراستخواه زمان: دوشنبه 21 آذر 1401؛ساعت 16:30 نشانی:میدان توحید،خیابان نصرت غربی،پلاک56، طبقه دوم لینک نشست در آپارات : https://www.aparat.com/iranethics/live
-
اعتراضات و دشواریهای ساختاریِ گفتگو
شنبه 19 آذرماه سال 1401 07:18
اعتراضات و دشواریهای ساختاریِ گفتگو گفتگوی حسام اسلاملو با مقصود فراستخواه پیام ما، 19 آذر 1401 صفحات 1 و 4 و5 در اینجا *شما اخیرا در یک سخنرانی از راه دشوار صلح و رواداری گفتهاید. چرا به این راه دشوار افتادهایم؟ به نظر میرسد در ساختاری قرار گرفتهایم که در آن امکان رواداری وجود ندارد وراهی جز اصلاحات اساسی و...
-
اخلاق و خشونت (نشست دوم در انجمن )
پنجشنبه 17 آذرماه سال 1401 05:45
انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری اخلاق و خشونت (بخش دوم سخنرانی ) دوشنبه 21 آذر ماه 1401 ساعت چهار ونیم عصر سخنران: دکتر مقصود فراستخواه 1401/09/21 در اینجا چکیده ای از بخش نخست سخنرانی دکتر مقصود فراستخواه در نشست قبلی اخلاق و خشونت .. : خشونت یعنی سلب عامدانۀ آزادی دیگری با رفتار تهدید آمیز و اجبارساز که میتواند...
-
فهم جنبش اعتراضی در ایران و آتیه آن
شنبه 12 آذرماه سال 1401 07:40
بررسی آینده اعتراضات 1401 در نشست انجمن جامعهشناسی ایران گزارش هم میهن 12 آذر 1401 از بحث مقصود فراستخواه در انجمن جامعه شناسی ایران گزارش از میثم سعادت چهارشنبه نهم آذر 1401، در پی مجموعه نشستهای انجمن جامعهشناسی ایران با عنوان «اعتراضات 1401، ماهیت، چیستی و چرایی» جلسه دیگری با عنوان «پیامدها و آینده اعتراضات»...
-
آینده اعتراضات در ایران
سهشنبه 8 آذرماه سال 1401 07:46
انجمن جامعه شناسی ایران اینجا آینده اعتراضات در ایران چهارشنبه نهم آذر1401 ساعت سه بعد از ظهر اطلاعات تفصیلی نشست حضوری وآنلاین در اینجا مقصود فراستخواه نعمت الله فاضلی بهاره آروین سمیه توحید لو فهیمه بهرامی
-
تنش های فروخورده وتفاوتهای نسلی
شنبه 5 آذرماه سال 1401 06:44
تنش های فروخورده وتفاوتهای نسلی گفت وگو با مقصود فراستخواه چشم انداز ایران، ش 136، آبان وآذر 1401 صص 28-32 نشانی سایت مجله پی دی اف گفتگو با مقصود فراستخواه
-
«دین ودولت» و دشواره صلح اندیشی ورواداری
دوشنبه 30 آبانماه سال 1401 01:30
دین و دولت و دشواره صلح اندیشی ورواداری صوت سخنرانی ایراد شده فراستخواه در خانه اندیشمندان علوم انسانی انجمن مطالعات صلح دوم آبان 1401 فایل صوتی از اینجا کانال تلگرامی مقصود فراستخواه قابل دریافت
-
اخلاق وخشونت؛ صوت سخنرانی
یکشنبه 22 آبانماه سال 1401 03:37
اخلاق وخشونت صوت سخنرانی مقصود فراستخواه در انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری دوشنبه شانزدهم آبان 1401 از این نشانی ها قابل دریافت است: اینجا سایت انجمن اینجا کانال تلگرامی
-
روایت ایران
سهشنبه 17 آبانماه سال 1401 04:39
روایت ایران ایران به روایت مقصود فراستخواه برنامه گفتگو محور مهستان پنجشنبه نوزده آبان 1401 ساعت هشت شب سایت ایران پایدار اینجا
-
اخلاق و خشونت
شنبه 14 آبانماه سال 1401 07:00
بحث مقصود فراستخواه در انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری اخلاق وخشونت دوشنبه شانزدهم آبان 1401 ساعت چهار ونیم بعد از ظهر تهران؛ میدان توحید ، نصرت غربی، پ 56، طبقه دوم، انجمن ایرانی اخلاق در علوم وفناوری
-
این رسم کشورداری نیست......
سهشنبه 10 آبانماه سال 1401 06:05
اینکه اصرار نابجا بر کنترل لباس پوشیدن مردم چنین ابعادی از تبعات جانی، تضییعات حقوق اولیه و به هم ریختن همه اوضاع داشته باشد، به نارضایتی های انباشته و شکاف مزمن ملت ودولت باز هم بیفزاید. این نحوه عمل با اعتراضات مردم، این نوع محاکمات حکومتی، اینکه روزنامه نگاران برای انجام کار حرفه ای شان تحت شدیدترین اتهامات امنیتی...
-
اعتراض ؛ پژواکی از دیگری شده هاست
سهشنبه 3 آبانماه سال 1401 09:50
این پژواک دیگری شده هاست صوت وتصویر : در اینجا
-
برای پاسخگویی رضایتبخش به اعتراضات باید تن به تغییرات اساسی بدهیم
یکشنبه 1 آبانماه سال 1401 11:15
نباید غافل بود که نارضایتیها ابعاد مختلف دارند؛ رانت ها ونابرابریها و عدم امکان مشارکت مؤثر وشکافهای قومی، جنسی، طبقاتی وانواع تضییع حق الناس. اینها منشأ شکاف ملت ودولت می شود. بپذیریم که صفات جمعیتی این جامعه به طور اساسی دگرگون شده است و ادارۀ این جمعیت، منطقی متفاوت لازم دارد. کسانی سبک زندگی متفاوتی می خواهند و...
-
رویکرد ادیان به گوناگونی فرهنگی ورواداری در دستیابی به صلح
چهارشنبه 27 مهرماه سال 1401 05:59
همایش بین المللی انجمن مطالعات صلح نشست رویکرد ادیان به گوناگونی فرهنگی ورواداری در دستیابی به صلح دوشنبه دوم آبان 1401 ساعت چهار بعد از ظهر مکان: خانه اندیشمندان علوم انسانی ، سالن خیام
-
هوش حکومت خیلی پایین تر از میانگین هوش اجتماعی است
جمعه 22 مهرماه سال 1401 04:08
گفت و گوی المیرا حسینی با مقصود فراستخواه مجله کارنگ ، ش 68 : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ جامعهای که زندگی در فضای اینترنت را تجربه کرده، نمیتوان به دوران ماقبل از آن برگرداند برخی از موضوعات بحث در این گفت وگو : از حسّ تصاحب بر اذهان وبدنهای این مردم دست برداریم هوش حکومت خیلی پایین تر از میانگین هوش اجتماعی است کارنامه حاکمیت در...
-
دانشگاه از مردم نشان اجتماعی می گیرد
سهشنبه 19 مهرماه سال 1401 09:39
شرق، شانزده مهر 1401 بررسی سناریوی فساد علمی و سیطره نهاد دولت بر دانشگاه در گفت و گو با مقصود فراستخواه ضرورت استقلال دانشگاه برای رشد کیفیت علم دانشگاه باید جوابگوی مردم شهر باشد نه پاسخگوی دولت، همین حس پاسخگویی اجتماعی باعث ارتقای کلاس درس و تحقیق دانشگاه میشود. همین شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای پیامرسان...
-
نابهنگامی جنبش دانشجویی در ایران؛ یک نشانه شناسی...
شنبه 16 مهرماه سال 1401 04:18
بخشهای مهمی از جامعه در وضع استیصال اند ومظالم از حدّ و حساب گذشته است. دختران، جان شیرین میدهند تا مفتّشین دست به کار روایتسازی بشوند. معترضین در شهرهایمان به خون می غلتند و جمعه ای سیاه نیز در زاهدان رقم میخورد تا کاشفانِ توطئه، سرنخها را پیدا بکنند . «برایِ...» چکامۀ بلندِ تلخکامیهای مردمانی گشته است. دنیایی...
-
دهه هشتادیها چه میخواهند؟
دوشنبه 11 مهرماه سال 1401 07:58
مقصود فراستخواه در گفتوگو با «دنیای اقتصاد» به یک پرسش مهم پاسخ داد دهه هشتادیها چه میخواهند؟ شماره روزنامه : ۵۵۶۱ تاریخ چاپ : ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ شماره خبر : ۳۹۰۴۶۳۷ دنیای اقتصاد- بهناز جلالیپور : مقصود فراستخواه، استاد دانشگاه در گفتوگو با روزنامه «دنیایاقتصاد» به بررسی مطالبات و چگونگی زیست اجتماعی دهه هشتادیها...
-
اعتراض ومحکومیت و مطالبه
شنبه 9 مهرماه سال 1401 06:49
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScZeT4wHZ9339Zi-GhmEHeFvsIQ3D5WutvyoUskUtcca-Zyyw/viewform بیانیه جمعی از اساتید و مدرسین دانشگاه در محکومیت بازداشت دانشجویان و ضرورت آزادی هرچه سریعتر آنها بسمهتعالی متأسفانه یکبار دیگر شاهد آن هستیم که شنیدهنشدن صدای بخش بزرگی از جامعه در ساختار حاکمیت و تداوم رویهها و...
-
زیستْ جهانِ خسته وکوفتۀ ایرانی
چهارشنبه 6 مهرماه سال 1401 09:21
سه شنبه صبح به چین کلاغ زدیم. پسر یکی از دوستان؛ دانش آموزی باهوش و خلاق است، با علاقه شدید به جهان زیست و به کارهای علمی. بالا که می رفتیم گامهای او با ما وچشمانش به سنگ وخاک. آن زندگی که ما بی خبر می گذشتیم برای او تماشاگه رازها بود. یک بار متمرکز بر روی سنگی شد و توجه ما را جلب کرد. زنبور کوچکی که سرش کجا قطع شده...
-
دروغ و عدم صداقت دربارۀ خیر و منفعت عمومی ایرانیان
دوشنبه 4 مهرماه سال 1401 09:35
دمکراسی که ما البته 200 سال است می خواهیم ولی هنوز نداریم، سبکی از زندگی است و شیوه ای از حکمرانی است. آنچه دموکراسی به ما می دهد این است که آزادانه سخن بگوییم ولی آنچه از عهده دمکراسی برنمی آید این است که ما را از دروغ پرهیز بدهد و در ما تعهد به صداقت، و رفتار و گفتارِ صادقانه و احساس مسؤولیت به خیر و مصلحت عمومی...
-
مهر مهسا
جمعه 1 مهرماه سال 1401 08:11
مهر مهسا مهر ماه از راه می رسد و مهسای نازنین نیست. مهسا در نغمه زندگی جوانان سرزمین خود جاری است..... مهسای خسته !اکنون آسوده بخواب. ژینا واژه ای شد برای طنین همه صلابتی که در فرهنگنامۀ کردی این سرزمین به اندازۀ تاریخی سنگین فشرده گشت، در واژگان ایرانی، از اکنون آن تا ابد، مهسا کلمه ای شد برای روح غریب و محبوس...
-
مدرسه رئالیستی صلح
یکشنبه 27 شهریورماه سال 1401 17:24
از سخنرانی مقصود فراستخواه: در دهمین نشست اندیشه ورزان صلح ، نهم شهریور 1401 تکه هشتم مدرسه رئالیستی صلح به جای آنکه بگوید «صلح ونه جنگ» ، می گوید «صلح ونه تبعیض ونابرابری»، صلح و نه آپاراتاید، صلح ونه آپاراتاید جنسی ، صلح ونه نابرابری مذهبی، قومی، نژادی، جنسی، طبقاتی صلح نه تفوق وانحصار گروه های خاص صلح ونه امتیازات...
-
سودای مکالمه ....
چهارشنبه 23 شهریورماه سال 1401 17:23
از سخنرانی مقصود فراستخواه: در دهمین نشست اندیشه ورزان صلح ، نهم شهریور 1401 تکه ششم مبانی عاطفی حیات صلح آمیز: 1.هوش هیجانی 2.هوش میان فردی که یکی از هوش های چندگانه به شرح گاردنر است 3. سودای مکالمه به تعبیر باختین 4. حس حضور امر دیگری که می خواهد او نیز زندگی بکند و غایتی برای خود هست (کانت توضبح داده است) 5. نسبت...
-
در هر یک از ما نویسنده ای خفته است ....
سهشنبه 22 شهریورماه سال 1401 16:48
از سخنرانی مقصود فراستخواه: در دهمین نشست اندیشه ورزان صلح ، نهم شهریور 1401 تکه چهارم وپنجم در همه ما یک گوینده و یک شنونده ؛ بک نویسنده ویک خواننده وقتی هر دو را در خود ظاهر بکنیم وبرای دیگران نیز همین حق را قائل بشویم در این صورت میانگین لوگوس اجتماعی ما غنا پیدا می کند و به بلوغ می رسد میلان کوندرا رمان نویس...
-
تو را می بینم به جای اینکه نادیده ات بگیرم
دوشنبه 21 شهریورماه سال 1401 17:03
از سخنرانی مقصود فراستخواه در دهمین نشست اندیشه ورزان صلح، 9 شهریور 1401 ( سه) تکه سوم : آنچه به ما کمک می کند تا حیات صلح آمیز داشته باشیم التفات به دیگری است به معنای لویناسی کلمه . موجودیتی هست که دیگری است و قابل تقلیل به احکام ذهنی من نیست فهم تفاوت به معنای دریدایی کلمه وفهم دیگریِ متفاوت تجربه دیگری به معنای...
-
صلح اندیشی موکول به درک کثرت است
یکشنبه 20 شهریورماه سال 1401 17:39
از سخنرانی مقصود فراستخواه: در دهمین نشست اندیشه ورزان صلح ، نهم شهریور 1401 تکه دوم: صلح اندیشی و حیات صلح آمیز موقوف به فهم منطق کثرت است. ما در قابهای ذهنی خودمان می بینیم و استدلال می کنیم، حسب شالوده های ذهنی مان است که اموری را تصدیق یا انکار می کنیم. محی الدین عربی در فصوص ، فص هودیه ، فص دهم ، به سخنی از...
-
حقیقت، منبسط در اذهان است نه متمرکز در یک ذهن کامل
جمعه 18 شهریورماه سال 1401 18:45
از سخنرانی مقصود فراستخواه: در دهمین نشست اندیشه ورزان صلح ، نهم شهریور 1401 تکه نخست : معرفت صلح اندیش و زیست صلح آمیز نیازمند فهم منطق کثرت است . کثرت افکار و باورها و ارزشها : وحدت در عین کثرت، کثرت در عین وحدت . تربیت صلح آمیز به فرزندان ما کمک می کند که یادبگیرند چگونه در دنیای کثرت زندگی بکنند نه انحصارگرایی که...
-
«مسئولیت اجتماعی نهادها، عاملیت ایرانی وموانع ساختاری » مورد بررسی سازمانهای مردم نهاد(سمن ها)
چهارشنبه 16 شهریورماه سال 1401 09:00
«مسئولیت اجتماعی نهادها، عاملیت ایرانی وموانع ساختاری » مورد بررسی سازمانهای مردم نهاد(سمن ها) در گفتوگو با مقصود فراستخواه لیلا ابراهیمیان منتشر شده در آینده نگر، ش 122 ، مرداد وشهریور 1401 : صص 63-66 * مسئولیت اجتماعی چیست؛ مسئولیت دفاع از چه کسی در برابر چه چیزی؟ مسئولیت با این پرسش آغاز می شود که فرد، امور،...