-
متن مقدس وتنش هایش-5 ( در آمدی بر قرآن پژوهی انتقادی-5)
شنبه 4 شهریورماه سال 1391 08:48
1024x768 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA تنشهای معاصر [i] در دو قرن اخیر، راه حل های سنتی دوره های میانی تاریخ اسلامی، درباب تنش های متن مقدس بحث انگیز شدند. این پرسش به میان آمد که آیا مسائل دیرپای جوامع اسلامی مانند استبداد، گریز از عقل، پس افتادگی، انحطاط ومانند آن، خود را در پشت تقدس متن پنهان نکرده...
-
برای اهر و خواهرانش ؛ مصیبتی تازه و کلیشه های کهنۀ تکراری
سهشنبه 24 مردادماه سال 1391 13:43
سرشک دل چه کند با این شرایط بشری. آن هول وهراسی که سراسیمه تکان می داد، فرزندان مان را، زنان و مردان مان را در این گوشۀ دیگر از سرزمین پرمصائب. آن دردها. آن استخوان های شکسته. آن نفَس های بریده. جگر گوشه هایی که دیگر در میان نیستند. وآن ها که هستند؛ با بدن های تکه پاره، عضوهای از دست داده. دار وندار اندکی که در یک...
-
متن مقدس وتنش هایش-4
دوشنبه 23 مردادماه سال 1391 08:10
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 در آمدی بر قرآن پژوهی انتقادی-4 ادامۀ تنشهای دورۀ میانی متن تحریر یافته ویراستۀ سخنرانی مقصود فراستخواه در رمضان 1390 در «دفتر پژوهشهای فرهنگی دکتر شریعتی» بحث از قسمت سوم وارد تنشهای دوره میانی شد. مقدمه ای ذکر شد. اکنون توصیف مختصر چهار تنش در...
-
متن مقدس وتنش هایش-3
یکشنبه 22 مردادماه سال 1391 08:06
1024x768 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA در آمدی بر قرآن پژوهی انتقادی-3 تنشهای دورۀ میانی متن تحریر یافته ویراستۀ سخنرانی مقصود فراستخواه در رمضان 1390 در «دفتر پژوهشهای فرهنگی دکتر شریعتی» در دو قسمت قبلی از تنشهای دورۀ اولیۀ تاریخ اسلامی در قالب پنج تنش وشش متن بحث شد . اکنون نوبت به دوره میانی می...
-
متن مقدس وتنش هایش-2
چهارشنبه 18 مردادماه سال 1391 16:17
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA در آمدی بر قرآن پژوهی انتقادی-2 تنشهای دورۀ اولیۀ تاریخ اسلامی متن تحریر یافته ویراستۀ سخنرانی مقصود فراستخواه در رمضان 1390، در «دفتر پژوهشهای فرهنگی دکتر شریعتی» در قسمت قبلی از «متن معنا» به «متن یک» تعبیر شد که همان «معانی...
-
متن مقدس وتنش هایش-1
دوشنبه 16 مردادماه سال 1391 14:54
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA در آمدی بر قرآن پژوهی انتقادی تحریر یافته و ویراستۀ سخنرانی مقصود فراستخواه رمضان 1390 «دفتر پژوهشهای فرهنگی دکتر شریعتی» متن مقدس در تمدن اسلامی، مرکزیت یافت. در مقایسه با تمدنهای «یونانی – غربی» وحتی تمدنهای شرق آسیا؛ تمدن «سامی- عربی و اسلامی» در تکوین تاریخی خود،...
-
اسیر برساخته های اوهام خود هستیم؛
شنبه 7 مردادماه سال 1391 09:46
1024x768 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA روایتی از فیلم وحشت در آمیتیویل فیلم وحشت آمیتیویل [1] ، برگرفته از رمان «وحشت در آمیتیویل» نوشتۀ جی آنسون [2] در سال 1977 است. [i] دو سال بعد در 1979 از این موضوع، فیلمی ساخته شد وبعد فیلمهای دیگر . فیلمی که در اینجا تداعی آزادی را از آن روایت می شود، نسخۀ...
-
ابوزید و نقد قرآن شناسی سنتی
پنجشنبه 29 تیرماه سال 1391 14:29
ماه جولای یادآور «نصر حامد ابوزید» است. متفکری آزاد اندیش. در جولای ۱۹۴۳ آمد و در جولای ۲۰۱۰ رفت. پانزده سال پیش به دنبال حکم ارتداد علیه ابوزید، اینجانب برخی از آرای قرآن پژوهی او را در مقاله ای برای فارسی زبانان ارائه کرد. متأسفانه فایلی از آن را در اختیار نداشتم جز برگ های تایپ شده که تصویر چند برگ از آن را در...
-
موسم هجرت به شمال
دوشنبه 26 تیرماه سال 1391 07:40
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 «موسم هجرت به شمال» [i] رمانی از طیّب صالح نویسندۀ سودانی است که چند سال پیش درگذشت. کتاب، آب نطلبیده ای بود که مراد شد و خواندم، اما نه به خاطر آنکه زمانی از برترین های دنیا یا بهترینهای ادبیات معاصر عرب معرفی شده بود. همانطور که از عنوان نیز بر...
-
ملاحظاتی درباب مکتب تفکیک ونوتفکیکیان( قسمت آخر)
چهارشنبه 21 تیرماه سال 1391 07:08
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تفکیک ونو تفکیکیان؛ سنت گرایی یا بنیادگرایی؟ منتشر شده در مهرنامه، ش22، خرداد1391، صص234-236 قسمت ششم وپایان با درج منابع نتیجه گیری تفکیک برای این جریان، اسمی بی مسماست...
-
نمونه ای از عقاید تفکیکیان
سهشنبه 20 تیرماه سال 1391 07:59
800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تفکیک ونو تفکیکیان؛ سنت گرایی یا بنیادگرایی؟ منتشر شده در مهرنامه، ش22، خرداد1391، صص234-236 قسمت پنجم تنش تفکیکیان از نوعی متن گرایی بنیاد باورانه سرچشمه می گیرد. نمونه ای از استرس های شان ذکر می شود: 1.معاد در نصوص دینی، جسمانی است ولی...
-
تفکیک عقل ودین؛ بله. تابع ساختن عقل به دین؛ نه.
دوشنبه 19 تیرماه سال 1391 07:48
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تفکیک ونو تفکیکیان؛ سنت گرایی یا بنیادگرایی؟ منتشر شده در مهرنامه، ش22، خرداد1391، صص234-236 قسمت چهارم خلاصۀ بحث مکتب تفکیک، مطمئنا از دینداری متعارف و سنتی در جامعۀ ایران فراتر رفته است و با دعاوی وحساسیتهای حداکثری و خاصی همراه است. کار...
-
دینداری سنتی ، سنت گرایی دینی و بنیادگرایی مذهبی
یکشنبه 18 تیرماه سال 1391 10:17
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تفکیک ونو تفکیکیان؛ سنت گرایی یا بنیادگرایی؟ منتشر شده در مهرنامه، ش22، خرداد1391، صص234-236 قسمت...
-
چهار روایت از مکتب تفکیک
شنبه 17 تیرماه سال 1391 07:32
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تفکیک ونو تفکیکیان؛ سنت گرایی یا بنیادگرایی؟ منتشر شده در مهرنامه، ش22، خرداد1391، صص234-236 قسمت دوم فرض اصلی به نظر می رسد افکار وروحیاتی از نوع آنچه به غلط مکتب تفکیک نام گرفته است، ژانری از ناب گرایی و سلفی گری نوع شیعی است. این گرایش همواره...
-
تفکیک ونو تفکیکیان؛ سنت گرایی یا بنیادگرایی؟
جمعه 16 تیرماه سال 1391 18:36
800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 منتشر شده در مهرنامه، ش22، خرداد1391، صص234-236 بخش اول 800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 بیان مسأله 800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 این بحث،...
-
عدالت برای همه
دوشنبه 5 تیرماه سال 1391 08:35
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 «وعدالت برای همه [1] »؛ فیلمی از نورمن جویسن [2] . هرچند این فیلم سه چهار دهه پیش در ۱۹۷۹ تولید شده است اما به دلیل تم جالبش همچنان معنا دار می نماید و برای خاطر بازیگری آل پاچینو جذاب نیز هست. نظام قضایی آمریکا یعنی مهد لیبرال دموکراسی با وجود...
-
پیامبر اسلام، حقوق بشر ودموکراسی
دوشنبه 29 خردادماه سال 1391 17:58
800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 خلاصه ای از متن تحریر شدۀ سخنرانی مقصود فراستخواه در مراسم مبعث سال 1387 مقدمه مشکل ما این است که مقاصد اصلی دین و پیغمبر را گم کرده ایم. در سنت آمده است: «دین تان را غایتی است، آن غایت را بجویید» [i] انبیا با انگشت، ماه آسمان را نشان...
-
مارکس، چپ دینی ما و شریعتی
شنبه 27 خردادماه سال 1391 11:05
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 منتشر شده در مهرنامه شماره 21، اردیبهشت91، صص129-130 1.مفروضات مارکس، معرّف جامعۀ مولّد اروپایی است. مارکس مانند دیگر نظریه پردازان جدّی، در فضای تفکر چنین جوامعی به ثمر...
-
سحابی؛ و چهار مدل سیاست ورزی در تاریخ معاصر ایران
شنبه 20 خردادماه سال 1391 08:52
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 الگوی سیاست ورزی سحابی چه بود؟ Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 منتشر شده در مجلۀ آسمان، ش14، شنبه 20 خرداد91: ص86-87 رسم بر این است...
-
المپیاد ، آموزش وپرورش و تناقض نماها
جمعه 12 خردادماه سال 1391 08:04
800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 متن کامل یادداشت منتشر شده فراستخواه در شرق،ش1542، 10 خرداد1391 ص19 دربارۀ المپیادی های مدارس مان، پرسش زیاد است. در یک یادداشت کوتاهی که خواسته اید، چه می توان گفت؟ دراینجا به دو سؤال اکتفا می کنم: 1. المپیادی ها می خواهیم کجا باشند؟ 2....
-
کلمات فراموش شدۀ ما
یکشنبه 7 خردادماه سال 1391 08:10
1024x768 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA برداشتی از فیلم « ابدیت ویک روز » ابدیت و یک روز [1] فیلمی درام از تئو آنجلو پولس [2] (1998) است؛ کارگردان یونانی که اخیرا( ژانویه 2012) در گذشت. این فیلم نیز مثل بقیه فیلمهایش، درگیری ذهنی یک مؤلف جدی با مسائل اجتماعی مانند مهاجرت، هویت، زبان، کودکان و مانند آن...
-
نقدی بر پیمایش های مرسوم دین سنجی در ایران- قسمت دوم وپایانی
سهشنبه 2 خردادماه سال 1391 07:55
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 خلاصه بحث ارائه شده در نشست نهم «نقد وبررسی سنجش دینداری در ایران» قسمت دوم وپایانی 4.تورش « زبانی » شاید بتوان یک مشکل عمدۀ این نوع تحقیقات مرسوم را «فاصله زبانی» بدانیم....
-
نقدی بر پیمایش های مرسوم دین سنجی در ایران-1
دوشنبه 1 خردادماه سال 1391 06:52
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 خلاصه بحث ارائه شدۀ مقصود فراستخواه در نشست نهم «نقد وبررسی سنجش دینداری در ایران» دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران 30 فروردین 91 قسمت اول مقدمه ومعرفی بحث در این بحث کوششی به عمل می آید تا مطالعات وپیمایش های مرسوم دین سنجی در ایران، نقد...
-
تأملات تنهایی
چهارشنبه 27 اردیبهشتماه سال 1391 07:18
1024x768 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA 1024x768 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA 1024x768 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA تأملات تنهایی، روایت- پاره های نزدیک ترین لحظه های هستی من به خود من است. دمی برای با خود گفتن واز خود پرسیدن؛ در تقلای کودکانۀ معنا بخشیدن به تجربه های...
-
جامعه شناسی تاریخی دانشگاه ؛ مقایسه ای میان اروپا وایران- 2
یکشنبه 24 اردیبهشتماه سال 1391 07:17
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 قسمت دوم وپایانی توضیح دوم. تحول در گفتمان «دولت همچون تصاحب» به «دولت همچون ادارۀ امور » رخداد غربی که دانشگاه با آن به وجود آمد ، گوشۀ مهم تر دیگری داشت وآن چرخش از «دولت به مثابۀ تصاحب بر جامعه [1] » به «دولت همچون ادارۀ جامعه» [2] بود(همان)...
-
جامعه شناسی تاریخی دانشگاه ؛ مقایسه ای میان اروپا وایران
شنبه 23 اردیبهشتماه سال 1391 07:15
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 متن تحریر یافته سخنرانی مقصود فراستخواه در جمعیت توسعه علمی ایران 22اسفند90 قسمت اول. امر پویای اجتماعی و دانشگاه دانشگاه، امری وجودی است. صورتی از زندگی فکری وعلمی واجتماعی است. دانشگاه، واقعیتی در آنجا؛ در تاریخِ «رویدادۀ» اروپایی وغربی است....
-
آه از دَورِ رذالت و مکافات؛ (تفسیر فیلم داگویل)
شنبه 16 اردیبهشتماه سال 1391 07:19
1024x768 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA داگ ویل [1] به معنای «روستای سگی» وزندگی سگی ، وضعیتی از جامعۀ انسانی ما را با طبیعت این جاندار آشنا به همسنجی می نهد. فیلمی درام و ناتورالیستی از «لارس فون تریر»، [2] ۲۰۰۳که در 9 فصل و یک پایان تراژیک جنایتبار می کوشد آن سوی واقعیتهای سرد شرایط بشری را پوست کنده...
-
دشواره های اخلاق دینی ؛ دربارۀ استقلال اخلاق از دین( بخش آخر)
دوشنبه 11 اردیبهشتماه سال 1391 07:54
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 بخش هفتم وپایانی نتیجه گیری درباب رابطۀ دین با اخلاق از دو منظر می توان بحث کرد. منظر اول، مقام ثبوت اخلاق دینی است ولی منظر دوم، مقام اثبات اخلاق دینی است. نخست. منظر ثبوت درمنظر نخست، « اخلاق دینی» در ثبوت خود به عنوان امر واقعا موجود در جوامع...
-
دشواره های اخلاق دینی ؛ دربارۀ استقلال اخلاق از دین -6
یکشنبه 10 اردیبهشتماه سال 1391 07:15
بخش ششم دشواره های «اخلاق دینی» 5-مسألۀ قدرت خدا و آزادی بشر می دانیم که موضوع اخلاق، صفات و افعال اختیاری آدمی از حیث خوبی و شایستگی یا بدی وناشایستگی است . رفتار اخلاقى، به فعل ارادى تعریف مى شود. اما آیا آدمی، اختیاردار افعال خویش است؟ هرگونه دشواری درباب تصور وجود «ارادۀ آزاد انسانی» بنیانهای اخلاق را به پرسش می...
-
دشواره های اخلاق دینی ؛ دربارۀ استقلال اخلاق از دین- 5
جمعه 8 اردیبهشتماه سال 1391 21:35
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 بخش پنجم دشواره های «اخلاق دینی» 3ـ مسألۀ افعال خدا و تکلیف الهی از پرسش های فلسفه اخلاق یکی هم این است که به چه معنایی این یا آن کار، اخلاقی است. سه رویکرد عمده وجود دارد. رویکرد نخست این است که به فعل اخلاقی، همچون وظیفه [1] بنگریم. دوم به...