-
غلامحسین صدیقی جزو آدمهای مرزی بود
دوشنبه 28 آذرماه سال 1390 07:42
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 منتشر شده در پروندۀ غلامحسین صدیقی مهرنامه آذرماه90، ش17،صص 154-155 قسمت دوم؛ پرسش ها بنابر دوازده مورد مثال که بیان شد، شاید چندان گزاف نباشد بگوییم سوانح ایام صدیقی،...
-
غلامحسین صدیقی ؛ نمونۀ فشرده ای از تاریخ معاصر ما
یکشنبه 27 آذرماه سال 1390 10:39
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 منتشر شده در مهرنامه آذرماه90، ش17،صص 154-155 قسمت اول بررسی غلامحسین صدیقی ، صرف وقت برای زیست نگاری یک شخص نیست. تکه ای از بررسی حال وروز تاریخ معاصرماست. او تقریباً همسن وسال مشروطه بود. درسال 1370 از این دنیا رفت و نسلهای بعدی را با ابهامات...
-
تأویل عاشورا؛ از مذهبی-سیاسی و مذهبی –هویتی تا معنوی-عرفانی
چهارشنبه 23 آذرماه سال 1390 08:46
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 گفتگوی منتشر شده در شرق شماره 1411 / 17 آذرماه90 قسمت سوم وپایانی 4 - آیا به عقیده شما قیام عاشورا در صدد بود تا در برابر نظام سازی تئوکراتیک پس از پیامبر ایستادگی کند که با بنی امیه وارد دوران حیات خود شده بود ؟ اینجا یک اشکال اساسی می تواند...
-
نهضت حسین بن علی ، رادیکال یا مدنی؟
یکشنبه 20 آذرماه سال 1390 12:36
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 متن گفتگوی منتشر شده در ضمیمه شرق شماره1411 17 آذرماه90 ادامۀ گفتگو(قسمت دوم) 2.بنا بر تقسیم بندی خود شما در زمینه دو گفتمان خلافت و وصایت بعد از رحلت پیامبر ، به نظر شما...
-
واقعه عاشورا و تأثیرش بر الهیات سیاسی سنتی در اسلام
پنجشنبه 17 آذرماه سال 1390 10:21
متن ویراسته گفتگوی مسعود رفیعی طالقانی با مقصود فراستخواه منتشر شده در ضمیمه شرق شماره1411 17 آذرماه90 این گفتگو در سه قسمت در این وبلاگ برای نقد ونظر نقل می شود قسمت اول 1 . برای شروع بحث بگذارید اشاره کنیم به شکل گیری نظریه خلافت در اسلام و تطور نظریه بعد از آن . اما به هر حال نظریه خلافت در تاریخ اسلام پس از قیام...
-
شرارت از سطح وجود ما رخنه می کند
شنبه 5 آذرماه سال 1390 14:05
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 ارتباط وجودی صلح آمیز با خود، دیگر آدمها ، با طبیعت وکائنات در نشستهایی دوهفته یکبار با دوستان اهل دل ومعرفت، طی یکی از بحثها قرار شد هرکس مشکلی را طرح بکند. بنده در نوبتم عرض کردم یکی از مشکلات ما « نگاه ابزاری به عالم وآدم» است. خود را سوژه ،...
-
روشنفکری وچپ
چهارشنبه 25 آبانماه سال 1390 08:32
پاسخ فراستخواه به سؤالات مهرنامه چاپ شده در شماره 16 ص36 آبان1390 پرسشهای نشریه وپاسخ اینجانب به آنها پیش ازاعتراضات وال استریت و اجتماعات وتظاهرات اخیر در شهرهای مختلف غربی صورت گرفته است. چرااغلب روشنفکران درجهان،گرایش چپ دارندوبسیارکم هستند روشنفکرانی که حامی لیبرالیسم وسرمایه داری باشند؟ برای اینکه چپ مهم بود و...
-
نیروی اجتماعی جریان های هفتگانه اروپا در گذر به دنیای جدید
سهشنبه 17 آبانماه سال 1390 07:40
منتشر شده در مهرنامه 16 آبان90 صص173-175 قسمت آخر در جدول زیربرخی از ویژگیهای هفت جریان فکری درج شده است. کارکردها اصلی ترین نیروهای اجتماعی جریان فکری کمک به فضای تقدس زدایی کشیشان معترض رده های میانی وپایین قشرهای مذهبی جامعه که خواهان تغییر بودند اصلاح طلبی دینی برخی اصلاحات اجتماعی وآموزشی تعصبات تازۀ فرقه ای...
-
عرفان گرایی وجنبش علمی در رنسانس اروپا
یکشنبه 15 آبانماه سال 1390 10:31
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 منتشر شده در مهرنامه 16 آبان90 صص173-175 ادامه مطلب نقش جریانهای هفتگانه اروپا در گذار به دنیای جدید (قسمت چهارم) شش. عرفان ومعنویت گرایی عرفان در اصل خاستنگاه نوافلاطونی وفلوطینی داشت وسپس برخی از قدّیسین مسیحی به آن پیوستند. گرگوریوس نوسایی در...
-
نومینالیسم، امانیسم و نظریه غیر استبدادی دین ودولت
شنبه 14 آبانماه سال 1390 07:02
منتشر شده در مهرنامه 16 آبان90 صص173-175 ادامه مطلب نقش جریانهای هفتگانه اروپا در گذار به دنیای جدید (قسمت سوم) سه.نومینالیسم وطریقة المتجددین بدون اینکه بخواهیم اغراق بکنیم شاید بتوان جنبش اسم گرایی در قرن 14 را که با اُکامی آغاز شد مهم ترین سرچشمۀ تجدد غربی دانست. یاران این جریان فکری، به نقد مابعد الطبیعۀ سنتی...
-
نقش جریانهای هفتگانه اروپا در گذار آن به دنیای جدید
جمعه 13 آبانماه سال 1390 09:14
منتشر شده در مهرنامه 16 آبان90 صص173-175 هفت پویش اجتماعی وفرهنگی در تحولات اروپا عبارت بودند از: 1.اصلاح طلبی دینی وپروتستانتیسم ،2.پروژۀ آکادمیک راهبان، 3.جنبش اسم گرایی(نومینالیسم)، 4.انسانگرایی(امانیسم)، 5.نظریه غیراستبدادی دین و دولت، 6.عرفان ومعنویت گرایی ، 7. جنبش علمی ادامه مطلب(قسمت دوم) یک.اصلاح طلبی دینی؛...
-
پروتستانتیسم؛ یک از هفت بود
چهارشنبه 11 آبانماه سال 1390 10:53
منتشر شده در مهرنامه 16 آبان90 صص173-175 مقدمه: پروبلماتیک اروپا و جریانات سبعه مهم ترین پروبلماتیک اروپا در اواخر سده های میانی؛ آلوده شدن دستگاه مذهبی به ثروت وقدرت وریاست بود. قرون وسطا ، تکلیف اروپا را با کلیسا گره زده بود، به همین دلیل عاملان اجتماعی و واسطه های تغییر در جوامع اروپایی برای هرنوع دگرگونی به نوعی...
-
به فرمان غضب؛ (چرا قذافی چنین کشته شد؟)
شنبه 30 مهرماه سال 1390 10:26
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 بنده نمی دانم او چگونه کشته شد؟ در میدان جنگ که کشته نشد. بنا به فیلمهایی که رسانه ها نشان می دهند گویا پس از دستگیری در دست مخالفانش به قتل رسید. صحنه های آزار دهنده ای از کشته شدن یک اسیر جنگی. معلوم نیست که آیابر سر توهّم دیوانه وار حقانیت خود...
-
چرا نخبه ها می روند ونمی آیند ؛ به جای اینکه بروند و بیایند
شنبه 23 مهرماه سال 1390 09:42
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA م تن ویراستۀ گفتگوی ساسان آقایی با مقصود فراستخواه منتشر شده در ویژه نامۀ اعتماد، ش 2285؛ 23 مهر 1390،صص9-8 برای اینکه بحث ما برای مخاطبان، بیشتر قابل فهم شود، از یک اتوپیایی آغاز میکنیم که رایج است؛ هم بین عوام هم بین نخبگان و آن شیفتگیست بر مبنای یک باور چندین قرنی...
-
تاریخ شفاهی روشنفکران ایرانی
شنبه 9 مهرماه سال 1390 13:43
اشاره ماه نامۀ مهرنامه مجموعه مصاحبه هایی تحت عنوان تاریخ شفاهی روشنفکران ایرانی ترتیب می دهد. دبیر این مجموعه آقای فرشاد قربانپور ، مصاحبه ای نیز با بنده داشتند که در شماره 15 شهریور1390 صص45-50 آن ماهنامه چاپ شده است. به دلیل طرح شدن برخی مباحث مربوط به روشنفکری عمومی دانشگاهی در این گفت وگو ، فایل پی دی اف متن کامل...
-
چرا ولایت عامّه نتوانست در درون ساختی عرفی از دولت جذب شود؟
سهشنبه 5 مهرماه سال 1390 07:05
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 جمع بندی ونتیجه گیری برای تبارشناسی «ولایت عامه»هفت گفتمان تحلیل تاریخی شد که عبارت بودند از 1.گفتمان «پیامبر- زمامدار»، 2و3.گفتمانهای رقیب خلافت و وصایت، 4.گفتمان«امامت- زمامداری» ، 5.گفتمان «غیبت»، 6.گفتمان نیابت و سرانجام 7.گفتمان فقه. گفتمان...
-
دو نسخۀ حداقلی وحداکثری از گفتمان ولایت عامّه
یکشنبه 3 مهرماه سال 1390 13:27
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» .....بخش7 نسخۀ حداقلی ؛ «زمامدار– فقیه» در اوایل غیبت کبری و مقارن اقتدار آل بویه که شیعه اقلیت مطرحی در جهان اسلام و مستظهر به حمایت قدرتهای منطقه ای شده بود، نخستین صورت بندیهای گفتمان حداقلی «زمامدار–...
-
گفتمان فقه ؛ و چهار نسخۀ تاریخی از «ولایت فقیه»
پنجشنبه 31 شهریورماه سال 1390 10:43
800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 800x600 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» بخش 6 نفوذ گفتمانی ِ «نیابت عام» در میان متشرعه؛ در خانه ها و کوچه و بازار، با «نظام اِفتای شرعی» تحت عنوان «فقه»...
-
گفتمان غیبت و نیابت
چهارشنبه 30 شهریورماه سال 1390 08:05
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» بخش5 سیطرۀ نسخۀ استبدادی نظام خلافت، با ایجاد اختناق و انسداد علیه شیعه ، موجب تکوین گفتمان «غیبت» شده بود. گفتمان «غیبت» نیز دارای...
-
گفتمان «امامت- زمامداری»
سهشنبه 29 شهریورماه سال 1390 08:19
تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» بخش 4 فشار وسرکوبی که از سوی نسخۀ اقتدارگرای گفتمان خلافت بر گفتمان وصایت وارد می آمد، سبب شد فِرَق مختلف شیعه، هویت سیاسی پیدا بکند و با انواع اسطوره ها وداستانها درآمیزد، شاهدش فاجعۀ خونین کربلا و حرکتهای بعدی مانند توابین، مختار و زید بود (اصفهانی،1416). ابعاد غلوّ آمیز...
-
دو گفتمان رقیب: خلافت و وصایت
دوشنبه 28 شهریورماه سال 1390 06:53
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» بخش 3 با رحلت پیامبر، دو گفتمان رقیب تازه به میدان اجتماعی اسلام آمدند. گفتمان مسلط، «خلافت» بود که شیوخ قریش آن را نمایندگی می کردند...
-
گفتمان «پیامبر- زمامدار»
یکشنبه 27 شهریورماه سال 1390 07:05
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه» بخش 2 وقتی ریشه های تاریخی حکمرانی فقیه را پی جویی می کنیم، به عصر پیامبر اسلام وگفتمان «پیامبر- زمامدار» می رسیم. چطور شد که از...
-
تبار شناسی و تحلیل گفتمان «ولایت عامّه»
شنبه 26 شهریورماه سال 1390 06:51
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 منتشر شده در مهرنامه 14 صص74-76 بخش 1 طرح مسأله وروش بررسی در مقاله ای کوتاه ، نویسنده می کوشد مفهوم حکمرانی فقهای شیعه را با روش تحلیل گفتمان وتبار شناسی مورد بررسی اجمالی قرار بدهد. این یک بحث برون دینی است و انتظار می رود از مداخلۀ عقاید درون...
-
روحیات ایرانیان؛ (زمینه کاوی تاریخی واجتماعی)
چهارشنبه 16 شهریورماه سال 1390 08:16
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 متن ویراستۀ گفتوگوی احسان عابدی با مقصود فراستخواه؛ نقل از سایت باران در سالی که گذشت بنیاد فرهنگی مهندس بازرگان محل برگزاری نشستهایی با عنوان «بررسی روحیات ایرانیان» بود. در این نشستها دکتر مقصود فراستخواه تلاش کرد که خلق و خوی ایرانیان را...
-
نقد مردم ؛ تعقیب سایه های بلند خویش
یکشنبه 6 شهریورماه سال 1390 11:10
فکر وعمل انتقادی در تاریخ و فرهنگ وجامعه ما چندان فرصت رشد وگسترش نیافته است ونهادمند نیز اصلا نشده است. به جای نقد ، غالبا یا تملق وتعارف و ثناگویی بود یا ردّ و لعن و تقبیح وناسزاگویی . بحث حاضر در صدد بررسی ریشه های این قضیه نیست. بسیار سخن گفته شده است که مثلا ساختارهای استبدادی ودولت گرایی و تصلب قدرت تا چه حد...
-
دین؛ در شرایط «پسا سکولار»
شنبه 22 مردادماه سال 1390 07:56
متن تحریر یافته سخنرانی فراستخواه در گروه علمی- تخصصی جامعهشناسی دین انجمن جامعهشناسی ایران قسمت سوم وپایانی : ساخت اجتماعی؛ افقی ،چند ذهنی وچند مرکزی شده است در این قسمت میخواهم توضیح بدهم که چگونه با تحول ساخت اجتماعی، صوَر دینورزی و ساخت اجتماعی دینورزی نیز ، در تغییر و تبدل است . آنچه که در زندگی روزمره امروز...
-
نمی توان از مردمان مدرن انتظار داشت که دین ورزی پیشامدرن بکنند
چهارشنبه 19 مردادماه سال 1390 07:46
متن تحریر یافته سخنرانی فراستخواه در گروه علمی- تخصصی جامعهشناسی دین انجمن جامعهشناسی ایران قسمت دوم: توضیح دینورزی در آفاق فکری امروز ...اکنون سؤال این است که از این آفاق جدید، دینورزی چگونه دیده میشود یا چگونه توضیح داده میشود. به چند مدخل از این بحث در اینجا اشاره میکنم . 1. دین ورزی همان است که در زندگی...
-
آیا امر دینی در آفاق مابعد مدرن ، قابل توضیح هست؟
سهشنبه 18 مردادماه سال 1390 08:18
متن تحریر یافته سخنرانی فراستخواه با عنوان «ساخت اجتماعی دینورزیدن» در گروه علمی- تخصصی جامعهشناسی دین انجمن جامعهشناسی ایران 1389 بحث حاضر بنده شاید حاوی کوششی باشد برای اینکه در باب دینورزی به مثابۀ واقعیت اجتماعی تأملی صورت بگیرد. آفاق فکری جدید بشر سبب شده است که تأملات بیسابقهای در باب دین به میان بیاید....
-
دایرۀ امر دین ورزی وسیع است
پنجشنبه 13 مردادماه سال 1390 04:59
بخش سوم وپایانی نتیجه گیری اکنـون از مفـروضات و دعاوی که عرض کردم ، اجمالا چند فقـره نتیجه می گیرم تا نقادی بشود: یکم. دایرۀ امر دین ورزی وسیع است دنیای دینداری به معنای عام (و مسلمانی به معنای خاص) بسیار بزرگ و فراخ است. وقتی یک جامعه مثل ایران را در نظر بگیریم، این جامعه دارای دوره های مختلف تحوّل تاریخی بوده است و...
-
تکثر سنتهای فکری
چهارشنبه 12 مردادماه سال 1390 04:57
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4 بخش دوم دعاوی بحث الف.سنتهای فکری، همه بعداً به وجود آمدند(تاریخی هستند) سنتهای فـکری در اسلام، ساختارهایی پیشین نبودند و همه به صورت پسین و در طول تاریخ اسلام به وجود آمدهاند. حتی قدیمیترین این سنتها را نیز که از نظر می گذرانید (مانند حدیثگرایی،...